بیگ بنگ: دانشمندان از کشف یک سیاره کوتوله جدید در منظومه شمسی خبر داده‌اند که می‌تواند دوست جدید سیاره کوتوله پلوتو شود. این سیاره کوتوله احتمالی که 2014 UZ224 نام دارد، توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم تائید شده است.

492615main_kuiperbeltobjectبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این عضو جدید احتمالا به پنج سیاره کوتوله شناخته شده منظومه شمسی یعنی پلوتو، هائومیا، سرس، اریس و ماکی ماکی خواهد پیوست. این جسم توسط گروهی از دانشجویان به سرپرستی دیوید گردس، فیزیکدان دانشگاه میشیگان در لبه کمربند کویپر در فاصله 13.6 میلیارد کیلومتری خورشید و ورای سیاره نپتون و پلوتو کشف شده است.

dwarf-planet-2014-uz224گفته می‌شود یک بار گردش این سیاره کوتوله به دور خورشید 1100 سال طول می‌کشد و سومین سیاره دوردست منظومه شمسی است. این کشف با کمک ابزار ابداعی دیوید گردس موسوم به دوربین انرژی تاریک انجام شد که به سفارش وزارت انرژی آمریکا برای نقشه‌برداری از کهکشان‌های دور ساخته شده است.

2014-uz224-orbitهدف اولیه محققان، شناسایی سیاره‌ای 10 برابر بزرگتر از زمین بود که گفته می‌شود در مناطق دوردست منظومه شمسی پنهان شده است. این جستجو به کشف سیاره کوتوله 2014 UZ224 منتهی شد؛ اما آنها همچنان به جستجوی خود در همه بخش‌های آسمان به دنبال سیاره نهم ادامه خواهند داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com