بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی موفق به شناسایی نشانه‌های ضعیفی از گاز هیدروژن در یک کهکشان که بیش از پنج میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، شدند. نحوه ی رصد رادیویی این کهکشان در این فاصله، تقریبا دو برابر رکورد قبلی است.

31071-76این تیم تابش که از هیدروژن موجود در این کهکشان دور ساطع شده بود با استفاده از رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی واقع در نیومکزیکو مشاهده شد. چندی قبل محققان آنتن های این رصدخانه را تقویت کردند تا بتوانند سیگنال های هیدروژنی را تا فاصله دو برابر توان آنتن های قبلی، دریافت کنند. دکتر ژمینا فرناندز از دانشگاه ایالتی نیوجرسی گفت:« این اولین باری است که محققان از روی زمین، هیدروژن اتمی را مستقیما در فضا اندازه گیری می کنند. این سیگنال های کهن قبل از شکل گیری زمین، سفر خود را در فضا آغاز کرده اند و بعد از 5 میلیارد سال، بدون این که به جسمی برخورد کنند، وارد تلسکوپ ما شده و امکان مشاهده یک کهکشان بسیار دور را فراهم کردند.»

تصویری هنری از گازهای اطراف یک کهکشان
تصویری هنری از گازهای اطراف یک کهکشان

به اعتقاد محققان این کهکشان دوردست، زمانی حاوی میلیاردها ستاره عظیم بوده که از گاز هیدروژن خنثی تشکیل شده بودند. اما اکنون، بعد از گذشت چند میلیارد سال، احتمالا این حجم عظیم گاز هیدروژن به ستاره های جدیدی تبدیل شده و بخشی از آن نیز به شکل طوفان های خورشیدی مجددا به کهکشان بازگشته است. به احتمال زیاد گاز هیدروژن اکنون در حالتی غیر از چیزی است که ما قادر به مشاهده آن هستیم. از آنجایی که هیدروژن عنصری فراوان در کیهان و اولین واحد سازنده ی گازها و سوخت ستارگان است، به همین علت اخترشناسان در تلاشند تا نحوه تغییر شکل و تحول این عنصر را در جریان شکل گیری عالم درک کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.