بیگ بنگ: کاوشگر کنجکاوی برای اولین‌بار موفق به کشف بور در سطح مریخ شده‌، و این به آن معنی است که سیارۀ سرخ برای مدتی طولانی از سفره‌های آب زیرزمینی قابل پشتیبانی از حیات برخوردار بوده‌ است.

بالاترین غلظت بور ردپاي شيميايي آب تبخير شده‌ در مریخ مشاهده شد
بالاترین غلظت بور ردپاي شيميايي آب تبخير شده‌ در مریخ مشاهده شد

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، بور ردپاي شيميايي آب تبخير شده‌ است، و درحالي كه بشر هنوز نمي‌داند كه آيا مريخ زماني قابل سكونت بوده يا خير، كشف اين ردپا مدركي جديد را در اختيار دانشمندان قرار داده كه نشان مي‌دهد مريخ زماني مقدار زيادي آب داشته و مي‌توانسته قابل سكونت باشد. به گفته پاتريك گاسدا از لابراتوار ملي لس‌آلموس در نيومكزيكو، تاكنون در هيچ ماموريت ديگري بور در مريخ كشف نشده‌ بود. مكان كشف اين ماده نشان مي‌دهد آب زيرزميني كه بور درون آن محلول بوده،‌ آبي گرم و مناسب براي پشتيباني از حيات ميكروبي بوده‌ است.

مریخ نورد كنجكاوي بور را در مسير صعود به كوه شارپ و در دامنه اين كوه در درون حفره گيل كشف كرده‌ است. این کاوشگر با استفاده از تجهيزات ليزري مخصوصش اين ماده را كشف كرد. بور در زمين با مناطقي در اربتاط است كه زماني مملو از آب بوده‌ است، اما اكنون تبخير و ناپديد شده‌ است،‌ مانند دره مرگ در كاليفرنيا. شايد اين وضعيت در مريخ مشابه نباشد، اما محققان معتقدند ممكن است بور زماني درون درياچه‌اي بزرگ در حفره گيل حل شده‌ باشد و با خشك شدن درياچه بور به درون خاك بستر درياچه رسوب كرده‌ است.

مسیر حرکت کنجکاوی از محل فرودش در سال ۲۰۱۲ تا پای کوه شارپ در سال 2016
مسیر حرکت کنجکاوی از محل فرودش در سال ۲۰۱۲ تا پای کوه شارپ در سال 2016

براي شناسايي چگونگي راه پيدا كردن بورون به اين منطقه به آزمايش‌هاي بيشتري نياز خواهد‌ بود، اما محققان دو نظريه براي توضيح اين رويداد مطرح كرده‌اند: رسوب بور به واسطه خشك شدن درياچه‌اي كه در گودال گيل وجود داشته و يا تغيير در ساختار شيميايي رسوبات و آب‌هاي زيرزميني كه مي‌تواند باعث تغيير چگونگي انتقال بور در اطراف رسوبات محلي شود. كنجكاوي در مسير بالا رفتن از كوه شارپ، هر 25 متر يكبار حفاري انجام مي‌دهد و شواهدي را از تغيير تركيبات سنگ‌ها به دست آورده‌ است كه نشان از تغيير در درياچه‌هاي باستاني و محيط مرطوب زيرزميني در مريخ گذشته را دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.