بیگ بنگ: بتازگی گروهی از منجمان هلندی کهکشان‌هایی را شناسایی کردند که فاقد ماده تاریک هستند. “ماده تاریک” مثل یک چسب نامرئی می‌تواند کهکشان‌ها یکپارچه نگه دارد و همچنین مسئول جرم اضافی در کهکشان‌ است.

evidence emerges for d

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ماده تاریک نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان شناسی ارائه شده است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده شده در جهان بیشتر است. ماده تاریک به‌طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست. ماده تاریک، نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمی‌کند. دانشمندان معتقدند ماده تاریک همچون چسبی نامرئی کهکشان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد.

بتازگی گروهی از اخترشناسان هلندی شواهدی از کهکشان‌های بدون ماده تاریک کشف کردند. دانشمندان اظهار کردند که آنها هیچ اثری از ماده تاریک در کهکشان”AGC ۱۱۴۹۰۵” پیدا نکردند. این کهکشان کوتوله در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و تقریبا به اندازه کهکشان راه شیری ما است اما هزار برابر ستاره‌های کمتری دارد و بسیار کم نور می‌باشد.

ایده غالب این است که همه کهکشان‌ها، به ویژه کهکشان‌های کوتوله تنها در صورتی می‌توانند وجود داشته باشند که توسط ماده تاریک کنار هم نگه داشته شوند. اخترشناسان هلندی با وجود انجام اندازه‌گیری‌های دقیق و انجام عملیات رصد برای بیش از چهل ساعت با استفاده از تلسکوپ‌های پیشرفته، هیچ اثری از ماده تاریک در کهکشان AGC ۱۱۴۹۰۵ پیدا نکردند.

اخترشناسان شش کهکشان بدون ماده تاریک پیدا کردند. سپس به امید مشاهده ماده تاریک در اطراف کهکشان به بررسی بیشتری پرداختند. “پاول مانسرا پینا ” از دانشگاه خرونینگن و محققان “موسسه اخترشناسی رادیویی ASTRON” هلند از آرایه تلسکوپ بسیار بزرگ برای انجام عملیات رصد استفاده کردند. پس از ۴۰ ساعت اندازه‌گیری دقیق، شواهد وجود یک کهکشان عاری از ماده تاریک قوی‌تر شد.

Dark Matter

محققان این مطالعه با استفاده از آرایه تلسکوپی بسیار بزرگ داده‌های مربوط به چرخش گاز در AGC ۱۱۴۹۰۵ را بین ماه‌های جولای و اکتبر ۲۰۲۰ جمع‌آوری کردند. سپس نموداری ساختند که فاصله گاز از مرکز این کهکشان در محور x و سرعت چرخش گاز روی محور y را نشان می‌داد. نمودار نشان داد که حرکت گاز در AGC ۱۱۴۹۰۵ را می‌توان کاملا با ماده معمولی توضیح داد.

“پاول مانسرا پینا ” گفت: البته این همان چیزی است که ما دربارۀ آن فکر می‌کردیم و امیدوار بودیم، زیرا اندازه‌گیری‌های قبلی ما را تایید می‌کردند. اما اکنون، مشکل این است که این نظریه پیش‌بینی می‌کند که باید ماده تاریک در AGC ۱۱۴۹۰۵ وجود داشته باشد اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که وجود ندارد و این تفاوت بین تئوری و مشاهده در حال گسترش است.

به گفته دانشمندان، ماده تاریک “AGC ۱۱۴۹۰۵” ممکن است توسط کهکشان‌های بزرگ مجاور از بین رفته باشد. دانشمندان بر این باورند که زاویه رصد کهکشان نیز می‌تواند از فرضیاتی باشد که نتیجه‌گیری آنها را تغییر دهد. اکنون محققان در حال بررسی جزئیات یک کهکشان کوتوله فوق پراکنده دیگری هستند. اگر محققان ردی از ماده تاریک در آنجا نیز پیدا نکنند، شواهد کهکشان‌های عاری از ماده تاریک قوی‌تر می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org