بیگ بنگ: پژوهشگران آمریکایی و لهستانی در بررسی جدیدی، کوچکترین سیاره‌ سرگردان را در کهکشان راه شیری کشف کردند که هیچ ستارۀ میزبانی ندارد.

image e OGLE BLGپژوهشگران آمریکایی و لهستانی، سیاره‌ای را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که تقریبا به اندازه زمین است و به نیروی گرانش هیچ ستاره‌ای وابسته نیست. محققان باور دارند این سیاره جدید که در گروه سیارات موسوم به “سیاره بی‌‌ستاره” یا “سیاره سرگردان” (Rogue Planet) قرار می‌گیرد، کوچکترین سیاره‌ از این نوع است که تاکنون کشف شده است.

این سیاره سرگردان، کمی از زمین کوچک‌تر است و از این رو، کوچک‌ترین سیاره از این نوع به شمار می‌رود که تاکنون یافته شده است. اما این سیاره سرگردان می‌تواند یکی از بی‌شمار سیاره سرگردان، در کهکشان راه شیری باشد و دانشمندان می‌گویند که تعداد آن‌ها حتی ممکن است از تعداد ستارگان کهکشان ما نیز بیشتر باشد.

پژوهشگران با کمک روشی نجومی موسوم به “ریزهمگرایی گرانشی”(gravitational microlensing) توانستند این سیاره را شناسایی کنند. این روش، امکان شناسایی اجرام نجومی را مستقل از نوری که از آن‌ها تابیده می‌شود، فراهم می‌کند.

به گفته دانشمندان، جرم این سیاره جدید، اندازه‌ای بین زمین و مریخ است. “رادوسلو پولسکی”، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که برای نخستین‌بار این سیاره را کشف کردیم، واضح بود که با یک جرم بسیار کوچک رو به رو شده‌ایم. محققان باور دارند که ممکن است این گونه سیارات، در صفحات در حال گردش گاز و غبار متراکم اطراف ستارگان شکل گرفته باشند.

بررسی این سیارات می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد گذشته سامانه‌های سیاره‌ای کهکشان به دست بیاورند اخترشناسان یک سیاره سرگردان شناور در کهکشان ما یافته‌اند که هیچ ستاره میزبانی ندارد. محققان برای جمع‌آوری داده‌ها از تلسکوپ ۱.۳ متری ورشو در رصدخانه لاس کامپاناس در شیلی استفاده کرده‌اند.

اخترشناسان بر این باورند که سیارات شناور آزاد ممکن است در جریان چرخش صفحه‌های گازهای چگال و گرد و غبار پیرامون ستارگان شکل گرفته باشند و پس از برهم‌کنش‌های گرانشی با سایر اجرام، از سامانه سیاره‌ای مادر خود به بیرون پرتاب شده باشند. آن‌ها می‌گویند مطالعه این اجرام می‌تواند به ستاره‌شناسان این امکان را بدهد که دربارۀ گذشته آشوبناک سامانه‌های سیاره‌ای مانند منظومه شمسی بیشتر بدانند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , phys.org