اخترشناسان موفق به شناسایی کوچکترین سیاره در اطراف یک ستاره خورشید مانند شدند که کوچکترین نمونه در میان بیش از 800 سیاره فراخورشیدی کشف شده است. این سیاره‌ی کوچک کپلر-۳۷b به دور ستاره‌ی کپلر-۳۷ می‌گردد. فضاپیمای کپلر سه سیاره‌ی کپلر-۳۷b، کپلر-۳۷c و کپلر-۳۷d را به روش گذر در دوره‌ای ۹۷۸ روزه پیرامون ستاره‌ی مادر یافته است. ستاره‌ی مادر این منظومه، ستاره‌ای معمولی در رشته‌ی اصلی است و تقریباً ۸۰ درصد جرم خورشید را دارد با این‌حال دمای این ستاره از خورشید ما بسیار کم‌تر است. این سیاره کوچک که کمی از ماه بزرگتر بوده از دو سیاره همراه دیگر موسوم به کپلر 37c با اندازه کمی کوچکتر از سیاره ناهید و کپلر 37d که دو برابر زمین بوده، برخوردار است. کل این منظومه در مدار سیاره عطارد جا شده که خورشید را طی 88 روز دور می‌زند.
Kepler37bPlanetLineup_3x4_946-710
سیارات حاضر در منطقه قابل سکونت ستارگان میزبان خود که ممکن است از آب مایع در سطح خود برخوردار باشند، مورد توجه خاص قرار دارند. سیاره واقع در مدار مشابه زمین حدود یک سال طول می‌کشد که مدار خود را به دور ستاره اش کامل کند. حداقل دو یا سه مدار لازم است تا تائید کند که عبور شناسایی شده توسط تلسکوپ کپلر در حقیقت یک سیاره و نه یک جرقه ستاره‌یی است. ستاره میزبان، کپلر-37، 210 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی شلیاق میباشد.
kepler-37b_moon_mercury.jpg.CROP.original-original
سیاره کپلر 37b حدود 10 برابر از زمین به سیاره خود نزدیکتر بوده که دمای سطح آنرا به حدود 800 درجه فارنهایت می‌رساند. سیاره عطارد نزدیکترین سیاره منظومه شمسی به خورشید بوده از این رو دانشمندان سیاره کپلر 37b را یک عطارد کوچک نامیده‌اند.

بیشتر در این زمینه :

کپلر: شکارچی سیارات

جهانی پر از ستاره یا سیاره؟

Read More : http://www.skyandtelescope.com

http://www.slate.com


http://www.universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.