بیگ بنگ: اخترشناسان بتازگی یک سیاره بزرگ و سنگی کشف کردند که به دور یکی از نزدیکترین همسایه‌های ستاره‌ای ما، یعنی ستاره برنارد، می چرخد. این ستاره در فاصله 6 سال نوری از زمین قرار دارد.

image e Barnards Star bبه گزارش بیگ بنگ، ستاره برنارد، یک ستاره کوتوله سرخ کم جرم است که در صورت فلکی ماراَفسای قرار دارد. این ستاره که 6 سال نوری با زمین فاصله دارد، پس از منظومه ستاره‌ای سه گانه «آلفا قنطورس» نزدیکترین ستاره به خورشید محسوب می شود. دکتر «گایلم آنگلادا اسکود» اخترشناس در دانشکده فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کوئین ماری لندن بیان کرد: «ستاره برنارد جرم بدنامی در میان اخترشناسان و دانشمندان سیاره‌های فراخورشیدی است، زیرا یکی از اولین ستاره‌هایی بود که در آن سیاره‌هایی شناسایی شد، ولی یافته‌های بعدی از نادرست بودن کشفیات خبر داد. خوشبختانه، این بار دیگر اشتباه نکرده‌ایم.»

سیاره تازه کشف شده، اندازه‌ای بزرگتر از زمین دارد و جرم آن 3.2 برابر جرم زمین است. این سیاره هر 233 روز یکبار به دور ستارۀ خود می چرخد و در ناحیه دوری نسبت به ستاره، معروف به «خط برفی» قرار دارد؛ این محدوده، در آن سوی ناحیه قابل سکونت قرار دارد و احتمال می رود آب مایع و احتمالا شرایط حیات در آن وجود داشته باشد.

دمای سطحی ستاره برنارد «b» تقریبا منهای 170 درجه سلسیوس تخمین زده شده است؛ یعنی احتمالا یک سیاره منجمد است که نمی تواند از حیاتی مشابه آنچه در زمین وجود دارد، پشتیبانی کند. با این حال، اگر این سیاره از اتمسفر قابل قبولی برخوردار باشد، دما می تواند بالا بوده شرایط بطرز بالقوه‌ای مساعدتر باشد. دکتر «آنگلادا اسکود» و همکارانش از روش سرعت شعاعی در طول مشاهدات خود استفاده کردند که ماحصل آن، کشف سیاره برنارد «b» بود. این روش حرکات یک ستاره را شناسایی می کند و انتظار می رود این حرکات در اثر کشش گرانشی سیاره در حالِ گردش به وجود آمده باشند.

این حرکات بر نوری که از ستاره ساطع می شود، تاثیر می گذارند. همچنانکه این ستاره به دور زمین می چرخد، طیف آن تا حدودی به سمت آبی گرایش پیدا می کند؛ هنگامی هم که دور می شود، به سمت سرخ می گراید. دکتر «ایگناسی ریباس» محقق موسسه علوم فضایی در اسپانیا خاطر نشان کرد: «پس از تجزیه و تحلیل‌های بسیار دقیق، ما بیش از 99 درصد مطمئن‌ایم که این سیاره واقعا در محل مورد نظر قرار دارد و وجود دارد زیرا این مدل بالاترین تناسب را با مشاهدات ما دارد. با این وجود، باید جانب احتیاط را رعایت کنیم و همچنان داده‌های بیشتری را کسب کنیم.» جزئیات این کشف در مجله معتبر Nature منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.