کشف یک سیگنال رادیویی مرموز در نزدیکی پروکسیما قنطورس

8
1506

بیگ بنگ: این سیگنال رادیویی مرموز از سمت ستاره پروکسیما قنطورس در فاصله ۴.۲ سال نوری از زمین می‌آید؛ این ستاره نزدیکترین ستاره به خورشید است. این سیگنال توسط تلسکوپ رادیویی پارکس مستقر در استرالیا شناسایی شده است.

xبررسی‌های پیشین نشان می‌داد که این ستاره میزبان یک سیاره به نام پروکسیما بی است که البته وجود آب در آن، هنوز ثابت نشده و پیشتر، دانشمندان در سال ۲۰۱۷ با مدل‌سازی رایانه‌ای نشان دادند که اگر این سیاره، جوی مانند اتمسفر زمین داشته باشد، تشعشعات شدید و شعله‌های مهیب گرمای ستاره اصلی (پروکسیما قنطورس) در مدت کوتاهی می‌تواند جو آن را از بین ببرد.

این سیگنال خصوصیاتی دارد که توجه بسیاری را جلب کرده؛ اما هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، اینکه طیف رادیویی بسیار باریک ۹۸۲ مگاهرتزی دارد. این محدودۀ طیف رادیویی معمولا عاری از سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دست‌ساز و فضاپیماها به وجود می‌آورند.

Parkes web
نمایی از تلسکوپ رادیویی پارکس که توانست این سیگنال را شناسایی نماید

همچنین دانشمندان می‌گویند هیچ راه شناخته شده‌ای وجود ندارد که بتوان انرژی الکترومغناطیسی را به صورت یک فرکانس تک باند در آورد. به گفته‌ی محققان، شاید روش‌های ناشناخته‌ای در فیزیک پلاسما برای رمزگشایی از این سیگنال وجود داشته باشد؛ اما در حال حاضر تنها منبعی را که می‌توان به چنین سیگنالی ربط داد، “تکنولوژیکی” است.

“‌لوئیس دارتنل” متخصص نجوم و استاد ارتباطات علمی در دانشگاه وست مینستر می‌گوید: «اگر حیات فرازمینی در آن ناحیه وجود داشته باشد پس نزدیک به قطع، می‌توان گفت این حیات باید در مقیاس وسیع‌تری در سراسر کهکشان نیز گسترش یافته باشد. شانس اینکه در سراسر کهکشان راه شیری و با وجود ۴۰۰ میلیارد ستاره، تنها دو تمدن و آن دو نیز دقیقا کنار هم وجود داشته باشند، چیزی فراتر از مرزهای عقل و منطق است.» ایا به راستی دانشمندان شواهدی از وجود حیات هوشمند بیگانه یافته‌اند؟ نظر شما چیست؟

سایت علمی بیگ بنگ / جزئیات بیشتر: seti.org , slashgear.com

8 دیدگاه‌ها

1. بنظر من هوش فرا زمینی وجود داره زمین سیاره زیبای به حساب می‌آید ولی جاهای بهتری هم هست حتی یک آدم بی سواد هم که از روی زمین به آسمان بالا سر نگاه کنه شک می‌کنه که در این عظمت تنها باشه یک روز میرسه که ما انسانها هم یاد بگیرم سفر فضایی بریم .و زیاد طول نمی‌کشه که برای زمین هم مهمان های از فضا داشته باشیم روزی که این مسئله رو بشر هضم کنه خودش درست میشه .اگر تا حالا ارتباطی هم دانشمندان گرفته باشن که صددرصد گرفتن دارن روی شکل ونحوه بهتر شدن ارتباط کار میکنن .مدرکشم این همه دیش های ماهواره غول آسا در سراسر جهان این همه مراکز پیش رفته سری تلسکوپ فضایی هابل کپلر ویجر ۱ جیمز وب و هزارتای دیگه سایت های پیشرفته بنظرم دوستان چیزی هست خوبشم هست …مرسی دارید

2. با توجه به معادله “دریک” احتمال وجود حیات فرازمینی وابسته به 7 متغیر است (N , R*, fp ,ne ,fℓ ,fi ,fc ,L)که نتیجه آن پایین بودن احتمال حیات در فرازمین است. شاید ما خیلی خوش شانس بودیم.

3. مطمئنا جایی در اون ستاره های بیشمار زندگی وجود دارد و روزی به نزد ما خواهند آمد، امیدوارم اینقدر عاقل بشیم که با بازماندگان های تمدن بشری روبرو نشن!!

4. مرسی از ترجمه مقاله❤