بیگ بنگ: دانشمندان و منجمان اروپایی دومين منظومه خورشيدي و شبیه ترین آنها ، به منظومه شمسی را کشف کردند. منظومه Koi-351 هفت سياره دارد که سیارات خاکی آن نزدیک به ستاره‌ی مادر و سیارات غول‌پيكر گازی در فاصله‌اي دورتر از آن در حال چرخش میباشند.

0,,17188174_303,00مقایسه ی منظومه خورشیدی ما و منظومه KOI-351

«جان كاربررا» از مؤسسه تحقيقاتي علوم سياره‌اي در مركز علوم هوا فضاي آلمان(DLR )، اين منظومه را نخستين همزاد منظومه شمسی اعلام كرد. طبق آخرين اطلاعات ثبت شده توسط تلسكوپ فضايي كپلر، سه سياره از اين منظومه هفت‌تايي در اوايل سال جاري كشف شده بودند. دوره گردش اين سيارات در مقایسه با منظومه شمسی متفاوت است و بالاترين تغييرات كشف شده در دوره گردش سيارات فراخورشيدي محسوب مي‌شود. در مدارهای داخلی این منظومه سیاراتی به بزرگی زمین در حال چرخش اند و در مدارهای خارجی هم سیاراتی بزرگ‌تر مانند مشتری یا زحل می چرخند. این فیزیک  اخترشناس می‌گوید: «ما نمی‌توانیم بگوییم اهمیت این کشف تا چه اندازه است. این قدمی بزرگ در جستجو برای پیدا کردن همسان دوقلوی منظومه خورشیدی و زمین دوم است.»

منظومه‌ تازه کشف ‌شده ۲۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. سه سیاره این منظومه در دوره‌‌های ۳۳۱، ۲۱۱ و ۶۰ روزه به‌دور ستاره مادر می‌چرخند که به دوره‌های چرخشی زمین، ناهید و عطارد شباهت دارد. این سه سیاره در سال‌های گذشته کشف شد‌ه‌‌اند. 4 سیاره دیگری که توسط کابررا و تیم او کشف شده‌اند در دوره‌های ۷، ۹، ۹۲ و ۱۲۵ روزه به دور ستاره خود در چرخش‌اند. دورترین سیارات این منظومه از ستاره میزبان فاصله‌ای ۱۵۰ میلیون کیلومتری دارند که به فاصله بین زمین و خورشید شباهت دارد.

700_f55d59d09ceb461c8a508038314ec8ac

تاکنون بیش از 771 سیاره كشف شده كه حداقل ميزبان يك ستاره هستند. با اين حال فقط 170 تاي آنها بيش از يك ستاره را ميزباني كرده اند. منظومه هایی که از تعداد بيشتري سياره تشكيل شده اند استثنا محسوب مي شوند. محققان  تعداد آنها را زياد تخمين مي زنند؛ اما مي گويند كشف آنها بسيار سخت میباشد. با اينكه يكي از سيارات اين منظومه بسيار شبيه زمين است، با اين حال نمي توان به آساني گفت كه آيا اين سياره واقعا زمين دوم محسوب مي شود يا نه؟ البته نمی‌توان به راحتی پرواز کرد و دید که این زمین دوم چه شکلی است؛ چون برای این کار باید دست کم ۲۵۰۰ سال نوری را پیمود!

این مقاله در مجله اخترفیزیک منتشر شده است، برای دانلود کلیک کنید.

Read More : dailygalaxy , universetoday