بیگ بنگ: داده‌های بدست آمده از تلسکوپ فضایی کپلر به شناسایی 1284 سیاره فراخورشیدی کمک کرده که 9 مورد از آنها ممکن است شرایط لازم برای سکونت انسان را داشته باشند.

kepler_all-planets_may2016به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این بیشترین تعداد کشف سیاره جدید تاکنون بوده و تعداد سیارات تائید شده توسط کپلر را دو برابر می‌کند. همچنین تحلیل‌های جدید از شناسایی 1327 جسم در اطراف ستارگان دور خبر داده که به احتمال زیاد سیاره نیستند. به گفته ناسا، از میان این سیارات احتمالا 550 نمونه سنگی و مشابه زمین هستند و علاوه بر آن 9 سیاره در منطقه قابل سکونت ستاره خود یعنی جایی که دما برای وجود آب مایع و در نتیجه حیات مناسب است، قرار دارند. این کشف جدید، تعداد سیارات شناخته شده در منطقه قابل سکونت را به 21 مورد رسانده است.

سیاره کپلر-1638b و کپلر-1229b بیشتر نظر دانشمندان را جلب کرده‌اند زیرا از اندازه مشابه زمین برخوردار بوده و در فاصله مناسب از ستاره‌شان برای دریافت میزان مناسب گرما قرار دارند. اعلام این خبر جدید پس از بررسی کاتالوگ سیاره 2015 کپلر انجام شده که حاوی تعداد کلی 4302 سیاره فراخورشیدی احتمالی بود. برای تائید این کاندیدها، احتمال سیاره بودنشان باید بیش از 99 درصد باشد و تکنیک آماری جدید نشان داد که 1284 سیاره با این هنجار مطابقت دارند.

هیستوگرام تعداد سیارات کشف شده در دو دهه ی اخیر
هیستوگرام تعداد سیارات کشف شده در دو دهه ی اخیر

تعداد سیارات تائید شده فراخورشیدی اکنون بیش از 3200 مورد شده است. تلسکوپ فضایی کپلر 2325 سیاره فراخورشیدی را از زمان آغاز عملیاتش در مارس 2009 کشف کرده است. این کار با بررسی تغییرات در درخشش ستاره در زمان عبور یک سیاره از برابر آن انجام می‌شود. اگرچه این شکار سیاره شامل فرآیند سختی است که نیاز به پیگیری مشاهدات و تائید شدن کاندیدها توسط ستاره‌شناسان دارد.

با روی کار آمدن تلسکوپ‌های جدید، کپلر در مراحل پایانی عملکرد خود قرار دارد و ناسا نیز از این فرصت برای ذکر جانشینان آن از جمله ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی در حال عبور(TESS) استفاده کرده که در سال 2018 به فضا پرتاب خواهد شد و می‌تواند در نهایت شاهدی برای حیات در ورای منظومه شمسی ارائه کند. جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    آیا تلسکوپی وجود دارد یا وجود خواهد داشت در آینده نزدیک که بتواند سطح سیارات فراخورشیدی را بگونه ای نشان دهد که منجمان بتوانند ( حداقل مانند تصاویر زمین که از فضا گرفته شده ) وجود آب یا کوه و هرچیز مشخصی که در آن سیاره وجود دارد را ببینند ؟؟