کهکشانی باستانی که با ماده تاریک بارگیری شده است!

بیگ بنگ: عموم اخترفیزیک‌دانان بر این باور هستند که کهکشان‌ها معمولا با حجم قابل توجهی از ماده‌ی تاریک، همان ماده غیرقابل مشاهده‌ای که اکثریت جرم جهان را تشکیل می‌دهد، شروع به کار نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها بر این عقیده هستند که کهکشان‌ها، طی فرآیندهای نامعلومی، ماده تاریک را در طول زمان، جذب می‌کنند. اما مشاهدات جدید از رصدخانه مک‌دونالد در تگزاس، نمونه قابل توجهی را پیدا کرده‌ است! کهکشانی باستانی که با ماده تاریک شروع به‌ کار کرده‌ است.

ancientgalaxy xبه گزارش بیگ بنگ، تحقیقات که بتازگی منتشر شده، توضیح می‌دهد که کهکشان DSFG850950، که در فاصله ۹ میلیارد سال نوری از ما قرار گرفته‌، در اوایل شکل‌گیری‌اش اثراتی از ماده تاریک را داشته است. این به آن معناست که نوری که از این کهکشان به زمین رسیده‌ است، به ۹ میلیارد سال پیش، زمانی به قدمت گذشته دور کیهان، باز می‌گردد.

اما براساس یافته‌های جدید این کهکشان، برخلاف سایر کهکشان‌های باستانی، سرشار از ماده‌ تاریک است. این مشاهدات، در تضاد با تئوری غالب است که بیان می‌کند کهکشان‌های قدیمی اساسا با کهکشانی امروزی متفاوت هستند. کیتلین کیسی، یکی از محققان در مورد مشاهدات جدید گفت: کهکشانی که پیدا کردیم، نمونه‌ی روشنی از این مساله است که به نظر می‌رسد “ماده تاریک” در قدیم هم مانند امروز در کیهان، عادی رفتار می‌کرده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ nature منتشر شده است.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

محبوبه معصوم نیا

کارشناس علوم سیاسی و کارشناس ارشد مسایل خاورمیانه. علاقه مند به مباحث مربوط به فضا-زمان، جهان های موازی و اخترفیزیک است و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. AlirezaCrash گفت:

دیگه دهنمون سرویس شده با این ماده و انرزی تاریک