بیگ بنگ: محققان ناسا با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل به اکتشافاتی رسیده‌اند که بر خلاف نظریه‌های ایجاد کهکشان‌ها میباشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری یک کهکشان تخت است و در این نوع کهکشان‌ها مسیر حرکت ستارگان قابل پیش‌بینی بوده و در فواصل مشخص ستاره‌های جدید متولد می‌شوند. براساس یافته‌های پیشین منجمان، کهکشان‌های قدیمی که ساخت ستاره در آنها متوقف می‌شود بر خلاف کهکشان‌های جوان‌تر مانند راه شیری، شکل بیضوی به خود می‌گیرند و حرکت ستارگان در آنها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

حال محققان طی رصد یک کهکشان مرده موسوم به “MACS2129-1 ” را بررسی کردند که میلیاردها سال قبل به ساخت ستاره جدید پایان داده، محققان متوجه شدند که این کهکشان به جای داشتن شکل بیضوی همانند کهکشان راه شیری شکل تخت دارد. ابعاد این کهکشان حدودا نصف کهکشان ماست و اما میزان تراکم و سرعت چرخش آن به دور خودش سه برابر کهکشان راه شیری است.

این رصد با استفاده از اثر همگرایی گرانشی توسط تلسکوپ هابل که نور دریافت شده از اجسام پشت سوژه رصد را بزرگ کرده و از آن به عنوان لنز استفاده می‌کند، انجام شده است. محققان “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) قصد دارند به بررسی این موضوع بپردازند که چرا این کهکشان از قاعده کلی پیروی نکرده است. تنها جواب ممکن برای این سوال این است که این کهکشان با کهکشان دیگری برخورد کرده و با آن تلفیق شده باشد. محققان ناسا امیدوارند که بتوانند با پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب رصدهای بهتری از اینگونه موارد داشته باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.