بیگ بنگ: بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی در اطراف مراکز خود دارای میله‌ هستند. حتی تصور می‌شود که کهکشان راه شیری ما نیز دارای یک میلۀ مرکزی ساده است. در این عکس که تلسکوپ هابل ثبت کرده، کهکشان مارپیچی میله‌ای NGC 1672 را با جزئیات خارق‌العاده مشاهده می‌کنید.

NGC HubbleNobreدر این عکس جزئیاتی نظیر: خطوط رشته‌ای تاریک، خوشه‌های جوان ِ ستارگان آبی روشن، سحابی‌های نشری قرمز ناشی از گاز هیدروژن درخشان، یک خط درخشان از ستارگان در مرکز و یک هستۀ فعال درخشان که شامل یک سیاهچالۀ پرجرم است، دیده می‌شود. حدود ۶۰ میلیون سال طول می‌کشد تا نور از کهکشان NGC 1672 به ما برسد. این کهکشان که ۷۵ هزار سال نوری وسعت دارد، در صورت فلکی دلفین واقع شده است. همچنین این کهکشان بخاطر میلۀ مارپیچی که دارد و چگونگی تشکیل ستاره در مناطق ِ مرکزی‌اش، به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است.

نکته: هستۀ کهکشان‌ میله‌ای به کهکشان‌ بیضی‌وار شبیه نیست، بلکه ساختاری دراز و نسبتاً باریک دارد. هسته در مرکز این میلۀ نورانی جای گرفته است. معمولاً بازوها نه از مرکز کهکشان، بلکه از دو سر این میله سرچشمه می‌گیرند.