کولاک در دنباله‌دار ۶۷P

بیگ بنگ: حقیقت در دنباله‌دار ۶۷P اینگونه است. تصاویر متحرک خیره‌کننده‌ای که توسط فضاپیمای روزتا آژانس فضایی اروپا ثبت کرده، صحنه‌هایی حیرت‌آور از وضعیت سطح دنباله‌داری در حین پرواز در بیکران فضا ثبت کرده‌ است.

در واقع غبار و پرتوهای کیهانی وضعیتی آشفته را در این دنباله‌دار ایجاد کرده‌اند. این سری عکس‌های واقعی ۵۱۰ میلیون کیلومتر دورتر از زمین توسط ماموریت روزتای آژانس فضایی اروپا ثبت شده‌اند. این عکس را فضاپیمای روزتا از ارتفاع ۱۰ کیلومتری دنباله‌دار گرفته است.

این تصاویر متحرک براساس داده‌های فضاپیمای روزتا از رصدی که در اول ژوئن ۲۰۱۶ انجام داده، ایجاد شده‌ است. به گفته محققان آنچه روزتا در قالب این تصویر ثبت کرده برف نیست، دانشمندان می‌گویند این نمای برف مانند توسط ذرات غبار کیهانی در مسیر برخورد با سطح دنباله‌دار ایجاد شده‌اند و اگر با دقت نگاه کنید حتی می‌توانید ستارگان ِ صورت فلکی سگ بزرگ را نیز مشاهده کرد.

این عکس مربوط به تبخیر یخ‌های دنباله‌دار ۶۷P(چوریوموف-گراسیمنکو) است که در ٢١ مارس ٢٠١۵ توسط فضاپیمای روزتا گرفته شده است.

فضاپیمای روزتای آژانس فضایی اروپا در ماه مارس ۲۰۰۴ سفر خود را به سمت دنباله‌دار ۶۷P/چوریوموف-گراسیمنکو آغاز کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ به مقصد رسید و برای دو سال به مطالعه آن پرداخت و در نهایت در سال ۲۰۱۶ طی سقوطی کنترل شده خود را به سطح این دنباله‌دار کوباند و به ماموریتش پایان داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: .newscientist.com , cnet.com