بیگ بنگ: توده های گازی درخشانی که در این تصویر مشاهده می کنید به همراه جریان های فیروزه ای رنگی و کرانه های سحابی هایی که به اطراف ختم شذه یاد آور صحنه های زیر آب میباشد!

Turquoise-tinted plumes in the Large Magellanic Cloud
به گزارش بیگ بنگ، در این تصویر قسمتی از ابر ماژلانی بزرگ را مشاهده می کنید، ابر ماژلانی یک کهکشان همسایه است که به دور کهکشان ما در حال چرخش میباشد و به نظر می رسد یک لکه تیره در آسمان ماست. تلسکوپ فضایی هابل چندین بار درون این کهکشان به کاوش پردخته است. در آنجا اکسیژنی وجود ندارد، در واقع ابرهای چرخان از گاز تیره و ستارگان درخشان وجود دارند.

در این تصویر همچنین قسمتی از سحابی رتیل نیز مشاهده می شود، این سحابی زیبا هم یک هدف مکرر برای هابل است. سحابی رتیل یک سحابی بسیار درخشان با ستاره های انفجاری است که درخشان ترین جرم غیر ستاره ای کشف شده میباشد که با عرضی به اندازه ۵۰۰ سال نوری در فاصله ۱۷۹ هزار سال نوری از ما قرار دارد. در بیشتر تصاویر رنگها کاملا متفاوت هستند، این به این دلیل است که در تصاویر تازه از مجموعه فیلتر های جدیدی استفاده شده است. فیلتر R نور قرمز را انتخاب می کند و توسط یک فیلتر به نورهای نزدیک به مادون قرمز اجازه ی جایگزینی می دهد.

در تصاویر سنتی گاز هیدروژن به رنگ صورتی دیده می شد، به همین خاطر در تصویر مادون قرمز روشنتر می درخشید. در هر حال خطوط دیگر تابش در تصاویر به رنگ آبی و سبز نشان داده شده است. این داده ها بخشی از پروژه آرشیو موازی محض(APPP) است، پروژه ای که در آن 1000 تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ هابل مورد کاوش قرار می گیرد. بیشتر این داده ها برای مطالعه ی موضوعات نجومی از جمله لنز گرانشی، کاوش شکل گیری ستاره ها، مکمل مشاهدات در محدوده طول موج های نوری، بررسی جمعیت ستاره ها و … مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: spacetelescope