بیگ بنگ: برآوردهای جدید نشان داده گردشگران مریخ واقعأ در معرض خطر سرطان قرار دارند – و این خبر بدی است. بر اساس یک مدل جدید که نشان می دهد تابش کیهانی می تواند تأثیر مرگباری بر سلول های سالم بگذارد، مشخص شده که خطر ابتلا به سرطان برای فضانوردانی که قرار است به مریخ بروند دو برابر چیزی است که تصویر می کردیم.

به گزارش بیگ بنگ، این ایده که سلول های آسیب دیده و جهش یافته در اثر تابش های فضایی بتوانند به سلول های سالمِ «تماشاچی» آسیب برسانند در ارزیابی های خطر فعلی در نظر گرفته نشده است و در حال حاضر با یک تهدید دیگر برای گردشگران مریخ مواجه شده ایم. یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه نوادا، لاس وگاس، در حال انجام مطالعات دقیق تری بر روی خطرات سلامتی فضانوردان در خارج از سپر مغناطیسی زمین و چگونگی مقابله با آن هستند.

محقق ارشد فرانسیس سوسینوتا می گوید: «قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی هستۀ سلول را تخریب می کند و باعث جهش های سرطان زا می شود. متوجه شدیم که سلول های آسیب دیده سیگنال هایی را به محیط پیرامون و سلول های سالم ارسال می کنند و احتمالأ ریزمحیط های بافت های آنها را تغییر می دهند. این سیگنال ها به نظر به سلول های سالم الهام می دهند تا جهش کنند و بدین وسیله منجر به ایجاد تومورهای اضافی یا سرطان می شوند.»

محققان از یک مدل اثرِ غیرهدفمند برای رشد سرطانی استفاده کردند تا چیزی که دانشمندان در سال 1992 اعلام کردند را مجددأ تأیید کنند –سلول هایی که در معرض تابش قرار نداشتند هنوز می توانند تحت تأثیر آن قرار گیرند. می دانیم که پرتو کیهانی می تواند خطر مشکلات سلامتی بیشماری را افزایش دهد، از جمله سرطان و بیماری های گردش خون – به لطف نرخ بسیار بالای یونیزه شدن. این تهدید یکی از مسائل اصلی است که در خارج از مدار زمین با آن سر و کار داریم.

دانشمندان دقیقأ از خطرات بعدی مطمئن نیستند، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد – این یکی از دلایلی است که فضانورد ناسا اسکات کلی تقریبأ یک سال از عمر را در فضا سپری کرد تا بتوانید اطلاعات بیشتری را درباره ی اثرات طولانی مدت این پدیده بدست آوریم. اطلاعات بیشتر از مریخ نورد کنجکاوی مریخ بدست آمد، یعنی از نوامبر سال 2011 تا آگوست سال 2012 که این مریخ نورد در سیارۀ سرخ در حال کاوش بود. دانشمندان دریافتند که تجهیزات در معرض دوز بالایی از تابش قرار گرفته اند که 1000 برابر بیشتر از تابش بر روی زمین است.

چیزی که گروه سوسینوتا و محققان دیگر سعی دارند بفهمند این است که این تابش چه میزان آسیب را ایجاد می کند و برای متوقف کردن آن چه تدابیری باید اندیشید. به گفته آنها آزمایشات فعلی به اندازه ی کافی طولانی و دقیق هستند. سوسینوتا می گوید: «کاوش بر روی مریخ مستلزم مأموریت های 900 روزه یا طولانی تر و بیش از یک سال ماندن در فضا است، یعنی در جایی که قرارگیری در معرض تمام انرژی های یون های سنگین پرتوهای کیهانی- کهکشانی، اجتناب ناپذیر است. سطح فعلی محافظت در برابر تابش در بهترین حالت خطرات را به طور متوسط کاهش می دهد.»

قطعأ نمی خواهیم فضانوردان بمیرند یا در راه مریخ مریض شوند، اما باید مطمئن شویم که توانایی های شناختی آنها در اثر این سفر تحلیل نمی رود زیرا راه اندازی و نگهداری یک آزمایشگاه در مریخ به قدرت مغزی زیادی احتیاج دارد. محققان گفتند که به مطالعات بیشتری نیاز داریم قبل از اینکه مأموریت های فضایی طولانی مدت را آغاز کنیم.

از قبل می دانستیم که محافظت در برابر تابش برای سلامت فضانوردان در مسیر سفر به مریخ و زندگی در سطح آن امری حیاتی است، اما مقدارِ لازم و چگونگی مهندسی آن نقش مهمی را در بقای مأموریت های آتی ایفا می کنند. این مأموریت ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارند – اما باید مطمئن شویم که ایمن خواهند بود. سوسینوتا می گوید: «افزایش سطح قابل قبول خطرات پرچم های اخلاقی را بالا می برد، اگر ماهیت حقیقی خطرات به درستی درک نگردد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ