بیگ بنگ: انفجار ستاره ای محبوب در آسمان‌، ابرنواختر ارزشمند SN 1987A، دارد جلوه و زیبایی خود را از دست می دهد. این ابرنواختر که نخست در سال ۱۹۸۷ پدیدار شد، بسیار برای دانشمندان ارزش و اهمیت داشت زیرا به اندازه ی کافی به زمین نزدیک بود که بشود آن را به دقت و با جزییات بررسی کرد: تنها ۱۶۸ هزار سال نوری دورتر از زمین، در ابر بزرگ ماژلان.

تصاویری که تلسکوپ فضایی هابل از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ از ابرنواختر SN 1987A گرفته است.
تصاویری که تلسکوپ فضایی هابل از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ از ابرنواختر SN 1987A گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ، حدود ۱۵ سال پیش، موج شوک این ابرنواختر به موادی رسید که ستاره پیش از انفجارش به فضا پس زده بود. با برخورد موج شوک، ۳۰ نقطه ی چگال تر این مواد برافروخته و روشن شد و به شکل یک گردنبند مروارید در آمد که ستاره ی منفجر شده را در بر گرفته. ولی برافروختگی تنها اثر برخورد موج شوک نبود. به گفته ی کلاس فرانسون از دانشگاه استکهلم سوئد، این توده های چگال در اثر برخورد موج شوک در حال پراکنده شدن و نابودی هستند.

این گروه از محققان، عکس هایی که تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در آتاکامای شیلی میان سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۴ از این ابرنواختر گرفته بودند را بررسی کرده و دریافتند که مرواریدهای پیرامون آن روند ناپدید شدن را آغاز کرده اند؛ این بدان معناست که موج شوک از درونشان گذشته است. فرانسون می گوید این رشته ی مروارید میان سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به کلی ناپدید خواهد شد، اما این پایان کار این ابرنواختر نخواهد بود.

STIS Chemically Analyzes the Ring Around SN 1987aگروه فرانسون همچنین نقطه های روشن پراکنده ای را هم بیرون از این حلقه یافته اند که نشان می دهد این ابرنواختر دارد موادی که تاکنون ناپیدا بوده را روشن می کند. بررسی این توده ها می تواند آگاهی های بیشتری درباره ی منشاء درخشان ترین ابرنواختر روزگار ما را آشکار سازد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist ، برگردان:۱star-7skies

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. آیا فوتون ها در طول حرکت در مسیر خلا انرژی شان کاهش میابد یا فرکانس آنها کاهش میابد؟؟
    با تشکرط

  2. این انفجار 168000 سال پیش اتفاق افتاده ک ما الان اونو میبینیم؟؟؟
    آیا میشه تغییرات حال حاظر ستاره هایی غیر از خورشید را دید؟یا فقط تغییرات گذشته رو میشه دید؟