بیگ بنگ: اولین یافته‌های جذاب توسط “تلسکوپ انرژی تاریک” نشان می دهد که 11 جریان ستاره‌ای، باقی مانده از کهکشان‌های کوچک، توسط کهکشان راه شیری ما، از هم گسسته و نابود شده‌اند.

اطلاعات منتشرشده از بررسی تلسکوپ انرژی تاریک از 11 جریان ستاره‌ای جدید، باقی‌ماندۀ کهکشان‌های کوچکتر را آشکار کرده که کهکشان راه شیری باآنها برخورد و نابودشان کرده

به گزارش بیگ بنگ، در اواخر دهه 1990، کشف شد که انبساط کیهان تسریع پیدا کرده است. این بر خلاف ایده‌های پیشین نظریه نسبیت عام اینشتین است که بیان می‌کند انبساط باید به لطف گرانش کاهش یابد. فیزیک‌دانان واژه “انرژی تاریک” را برای اشاره به نیروی ناشناخته که به نظر می‌رسد محرک شتاب، و ظاهرا بیش از 68 درصد از کل انرژی در جهان است، ابداع کردند. در حالی که برخی استدلال می‌کنند انرژی تاریک وجود ندارد، در حال حاضر این پذیرفته‌شده‌ترین ایده برای توضیح این مشاهدات است.

تلسکوپ انرژی تاریک(DES) در سال 2013 راه‌اندازی شد تا برای یادگیری بیشتر در مورد پدیده‌های عجیب و غریب تلاش کند و نتایج حاصل از سه سال اول این پروژه در نشست انجمن آمریکایی نجوم هفته گذشته منتشر شد. این ریزش داده شامل صدها ترابایت تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین انرژی تاریک 570 مگاپیکسلی است که یک هشتم کل آسمان را از طریق حدود 40 هزار عکس و همچنین کاتالوگ‌هایی که صدها میلیون ستاره و کهکشان را شرح می‌دهند، پوشش می‌دهد.

بریان یانی، دانشمند پروژه مدیریت داده‌ها در DES، می‌گوید:«جستجوی انواع اکتشاف‌ها در داده‌ها در حال انتظار است. در حالی که دانشمندان این پروژه بر روی استفاده از آن برای یادگیری در مورد انرژی تاریک متمرکز شده‌اند، ما می‌خواستیم اخترشناسان را قادر سازیم تا این تصاویر را با روش‌های جدید بررسی کنند تا درک‌مان از جهان را بهبود ببخشیم.»

یکی از این اکتشافات جدید، تاریخ خشونت‌آمیز کهکشان راه شیری را نمایان می‌کند. کهکشان‌ها نسبتا منظم برخورد می‌کنند، و معمولا کهکشان بزرگتر، کهکشان ِ کوچکتر را تکه تکه می‌کند و ستارگان و ماده آن را جذب می‌کنند. اما بعضی از این ستاره‌ها در مدار اطراف کهکشان ِ بزرگتر محبوس می‌شوند، و آنچه که به عنوان یک ستاره شناخته می‌شود را تشکیل می‌دهند.

به طور معمول کشف و مشاهده این جریان ستاره‌ای دشوار است، زیرا ستاره‌هایی که آنها را تشکیل می‌دهند بسیار گسترده هستند. فقط 23 جریان در گذشته شناسایی شده‌اند، که بیشتر آنها راه شیری را احاطه کرده‌اند، و چند عدد نیز اطراف همسایه کهکشانی ما آندرومدا قرار دارند. این امر کشف 11 جریان در فضا طی سه سال را بسیار چشمگیر می‌کند.

الکس دیلیسا واگنر، اخترفیزیکدان در این پروژه می‌گوید: «هیجان‌انگیز است که بسیاری از جریان‌های ستاره‌ای را پیدا کردیم. ما می‌توانیم از این جریان‌ها برای اندازه‌گیری میزان، توزیع و چسبندگی ماده تاریک در راه شیری استفاده کنیم. مطالعات جریان‌های ستاره‌ای به محدودکردن خواص بنیادی ماده تاریک کمک می‌کند.» این مطالعه علاوه بر پرده‌برداری از انرژی تاریک و ماده تاریک ِ مرموز، می‌تواند به ستاره‌شناسان کمک کند تا تاریخچه راه شیری و کهکشان‌های دیگر را کنار هم بگذارند. مشاهدات تلسکوپ انرژی تاریک تا اواخر امسال هم صورت می‌گیرد، اما احتمالا ما در مورد اکتشافات از داده‌های آن، در آینده خواهیم شنید.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.