بیگ بنگ: یک سال قبل در چنین روزی مریخ‌نورد استقامت ناسا روی مریخ فرود آمد تا ماموریت جدیدی را آغاز کند، ماموریتی که در نهایت به بازگشت نمونه از سیاره سرخ ختم می‌شود.

Perseverance

مریخ‌نورد استقامت یک‌سالگی حضورش در مریخ را جشن گرفت. این مریخ‌نورد در یکسال حضورش در مریخ، تاکنون موفق شده حدود سه کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. بیش از ۱۰۰ هزار عکس گرفته و شش نمونه از سنگ و جو مریخ را جمع‌آوری کرده که نهایتا برای بررسی بیشتر به زمین آورده می‌شوند.

علاوه بر آن هلیکوپتر نبوغ که به همراه استقامت به سیاره سرخ فرستاده شده، تاکنون ۱۹ پرواز موفق داشته و همچنان فعال است. از اهداف کلیدی این ماموریت، جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی در زمان حال و گذشته مریخ است. به همین منظور این کاوشگر نمونه‌های را به لوله‌های مخصوصی منتقل می‌کند.

pia

“استقامت” قبل از جمع‌آوری نمونه‌ها از یک مته برای ساییدن چند میلی متر بالایی سطح سنگ مورد نظر استفاده می‌کند. سپس ابزارهای علمی خود را تا حد امکان نزدیک به سنگ قرار می‌دهد تا داده‌های ژئوشیمیایی و کانی شناسی را جمع آوری کند. سپس نمونه‌ها با استفاده از یک مته ضربه‌ای چرخشی که در انتهای بازوی رباتیک “استقامت” قرار دارد، از سطح مریخ به لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری بسیار تمیز منتقل می‌شوند.

پس از حفاری، هر لوله حاوی نمونه به داخل بدنه مریخ‌نورد منتقل می‌شود، جایی که مقدار نمونه ارزیابی می‌شود، از آن تصویربرداری می‌شود و مهر و موم می‌شود. این کاوشگر راه را برای اکتشاف انسان در این سیاره هموار می‌سازد و نخستین ماموریت برای جمع‌آوری و ذخیره سنگ‌ها و سنگ‌پوشه‌های مریخ خواهد بود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ ماموریتی برای بازگشت نمونه‌ها از مریخ به زمین انجام شود.