بیگ بنگ: خورشید، به تنهایی ۹۹.۸۶ درصد از جرم کل منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است. البته نیازی به گفتنش نیست، حقیقتاً غول آساست. اما در ادامه متوجه خواهید شد که در مقابل برخی اجرام دیگر آنچنان بزرگ محسوب نمی‌شود.
‌‌

IMGبه گزارش بیگ بنگ، قطر خورشید در حدود ۱.۴ میلیون کیلومتر است (محیطش در حدود ۴.۴ میلیون کیلومتر است). می توانید ۱۰۹ زمین را چسبیده به هم در کنار یکدیگر قرار دهید تا قطر خورشید پر شود. مساحت خورشید به حدی بزرگ است که می توانید در حدود ۱.۳ میلیون زمین را درون آن جای دهید! بله … خورشید واقعا بزرگ و با ابهت است که زمین در مقایسه با آن یک شی کوتوله و بسیار ریز محسوب می‌شود.

اما بزرگترین ستاره‌ی شناخته شده که UY scuti نام دارد، شعاعی در حدود ۱.۲ میلیارد کیلومتر و محیطی‌ برابر ۷.۵ میلیارد کیلومتر دارد. برای درک بهتر بزرگی‌ این ستاره، این طور می‌توان گفت که دور زدن کل این ستاره با هواپیما‌های معمولی‌ موجود، ۹۵۰ سال زمان می برد. حتی نور با وجود سرعت بالایی‌ که دارد برای طی‌ کردن این مسیر به ۶ ساعت و ۵۵ دقیقه زمان احتیاج خواهد داشت. این ستاره ۹۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

fcaffafbbbfdf‌‌‌بزرگترین سیاهچاله‌ی شناخته شده نیز، TON 618 نام دارد که در فاصله 10.37 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است. دانشمندان تخمین می‌زنند این سیاهچاله جرمی 66 میلیارد برابر خورشید دارد. سیاهچاله‌های کلان جرم جرمی بیش از 10 میلیارد بار یا بیشتر از خورشید را دارند و معمولا در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: businessinsider , phys.org , news.sky.com