بیگ بنگ: به تازگی گروهی از فیزیکدان ها این تئوری را مطرح کرده اند که جهان های موازی واقعا وجود دارند و در حال اثرگذاری بر یکدیگر هستند. پروفسور هاوارد وایزمن و مایکل هال از مرکز دینامیک کوانتومی دانشگاه گریفیث و دکتر دکرت از دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده اند که بر اساس مکانیک کوانتومی، جهان های موازی واقعا وجود دارند و همین الان در حال اثرگذاری هستند.

multiverse-736841به گزارش بیگ بنگ، ایده ی جهان موازی در مکانیک کوانتوم از سال 1957 وجود داشته است. بر اساس “تعبیر جهان های متعدد”¹، هروقت اندازه گیری ای در سطح کوانتومی انجام شود، هر جهان به چند جهان دیگر تقسیم می شود. بر این اساس، در برخی از جهان ها شهاب سنگی که باعث نابودی دایناسورها شد، به زمین برخورد نمی کند و در برخی دیگر استرالیا به استعمار پرتغالیها در می آید.

منتقدان همیشه درباره وجود جهان های تردید داشته اند، چرا که آنها اصلا جهان ما را تحت تاثیر قرار نمی دهند تا بتوان از طریق ردگیری این اثرات وجود این جهان ها را اثبات کرد. اما تئوری جدید یعنی “جهان های برهمکنش گر متعدد”، همانگونه که از نامش پیداست، رهیافت جدیدی برای بررسی این موضوع در پیش می گیرد. نظریه ی آنها طبق محاسبات کوانتومی پیش بینی می کند که چندین جهان موازی می توانند روی هم بیافتند و بر یکدیگر تاثیر بگذارند. با اینکه مکانیک کوانتومی برای توضیح ایده جهان های موازی یک ضرورت است، ریچارد فاینمن زمانی گفته بود: «با اطمینان می توانم بگویم که هیچکس مکانیک کوانتومی را نمی فهمد.»[جهان های موازی وجود دارند و با یکدیگر برهمکنش دارند]

به خاطر همین محققان راه متفاوتی را برای توضیح تئوریشان در پیش گرفته اند. این تیم تئوری “جهان های برهم کنش گر متعدد”² را توسعه داده اند که موضوع را از زاویه ی دیگری مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس این تئوری:

1-  جهان ما تنها یکی از تعداد زیادی از جهان ها موجود است به طوری که بعضی از این جهان ها شبیه جهان ما هستند و بسیاری دیگر کاملا متفاوت میباشند.

2- این تئوری تمامی جهان ها را به طور مساوی واقعی و موجود روی خط زمانی یکسان در نظر می گیرد.

3- پدیده های کوانتومی ناشی از یک نیروی کیهانی دافعه ای ما بین جهان های نزدیک یا شبیه به هم است و تمایل دارد که آنها را بیشتر به سمت نامتشابه بودن ببرد.

parallel-universe-734962به نظر دکتر هال از اعضای این تیم، این تئوری می تواند به دانشمندان برای تحقیق در مورد جهان های چندگانه کمک کند. به گفته دکتر هال: زیبایی نظریه آنها در این است که اگر تنها یک جهان وجود داشته باشد، آنگاه تئوری به مکانیک نیوتنی تنزل پیدا می کند و اگر با مکانیک کوانتومی سنجیده شود، می تواند از تعداد زیادی جهان موازی تشکیل شده باشد.

این نظریه حتی چیز جدیدی را پیش بینی می کند که نه مکانیک نیوتنی است نه کوانتومی. دکتر هال همچنین اظهار داشته است که: تئوری آنها می تواند تصویر ذهنی جدیدی از اثرات کوانتومی ارائه کند و همچنین در طراحی آزمایشات برای آزمون و استفاده از پدیده های کوانتومی، مفید واقع شود. جزئیات این پژوهش در نشریۀ Physical Review X منتشر شده است.

[1]Many-Worlds Interpretation

[2] Many-Interacting Worlds

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: express.co.uk, phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

19 دیدگاه

    1. هزاران !! داداش بینهایت جهان موازی شبیه به کیهان ما فقط وجود داره ، مطمئن باش یک روزی این نظریه اثبات میشه

  1. از نظر من واقعن جهان های موازی وجود دارن شاید توی جهان های موازی ک زمان حال ما زمان حال اونا هم حساب میشه هست ب احتمال زیاد جهان های موازی بُعد بندی شدن بطوری ک وقتی انسان میمیرع ب بُعد دیگه و میرع طرز زندگی .طرز فکر کردن و متفاوت میشه و توی بُعد دیگه انسان ب قدرت های واری قدرت الان ک قدرا انتخاب و اختیار هستن میرسه یا شاید هم همین قدرت پست رفت کنه قدرت انتخاب و اختیار رو ازش میگیرع و در راستای اصول اون جهان حرکت میکنه .
    یا شاید هم جهان موازی بعدی ی نوع تکامل یافته دیگه از انسان ها باشه ک درگاه ورودیش مرگ باشه و ب تکامل بعدی برسع

  2. ذهن و زمان شگفت انگیزه…وقتی بخوای چیزی رو ثابت کنی درست نمیتونم. .همه چیز تو ذهن آدم اتفاق می افته،این دنیا پر از شگفتیه

  3. جفت شدگی ساعت و دقیقه . دیدن و معنی ساعت و دقیقه یکسان… آیا این نشونه یکی از جهان های موازی نیست ؟! واسه من اغلب 11:11 و 22 :22 میاد !!

  4. با خوندن این مطلب یقینم و اطمینانم بییشتر شد به جهان های موازی و اینکه شنیدیدن میگم طرف میمیره میره اوون دنیا؟!!
    شاید واقعا به همین جهان های موازی میره و ما فقط میگیم میره اوون دنیا و نسبت به اوون دنیا یا جهان موازی اطلاعی نداریم.

    در کل وقتی عمیق فکر کنی،آدم رو میبره به فکر و حرف ریچارد فاینمن صادق میشه چون مکانیک کوانتوم همرو گیج کرده و واقعا هیچکی هنوز نفهمیدتش

    1. دوست مهربان، نه ماده و نه انرژی هرگز از بین نمی روند و مرگ تنها یک جابجایی و تغییر است

    1. چی بگم منم مثل همگی کنجکاو این جهانهای موازی شدم فکرمو درگیر کرده تئوری قدرتمندیه خوندنش خیلی تاثیر داره رو مغز همین خودش یکی از دلایل وجود جهان موازیه

  5. جهانهای موازی واقعا وجود دارد و به نظر من انسان ها در طول عمر خود آن را تجربه میکنند