بیگ بنگ: دانشمندان با بررسی نمونه‌های به‌ دست‌ آمده از سطح “سیارک ریوگو” احتمال می‌دهند که این سیارک با چگونگی پیدایش آب اقیانوس‌ها در زمین مرتبط است.

image j

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، دانشمندان پس از تجزیه‌ و تحلیل نمونه‌های کمیاب جمع‌آوری‌شده در یک مأموریت فضایی ۶ ساله ژاپنی گفتند که به احتمال زیاد سیارک‌ها، آب را از لبه‌های بیرونی منظومه شمسی به زمین آورده‌اند.

در سال ۲۰۱۴، فضاپیمای هایابوسا ۲ برای نمونه‌برداری از سیارک ریوگو به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در سال 2019، این فضاپیما ۵.۴ گرم نمونه خاک را از سطح و زیرسطح سیارک جمع‌آوری کرد، آن را در یک محفظه‌ی دربسته قرار داد و طی یک مسیر دقیق به زمین آورد. سیارک “ریوگو” با نام علمی “۱۶۲۱۷۳ ریوگو” قطری در حدود ۹۰۰ متر دارد و بین زمین و مریخ به دور خورشید می‌چرخد ​​و گهگاه از نزدیک مدار زمین عبور می‌کند.

پژوهشگران در راستای تلاش برای یافتن منشأ حیات در زمین، با دقت در حال بررسی سنگ‌های این سیارک هستند که در سال ۲۰۲۰ به زمین آورده شد. در ماه ژوئن (خرداد، تیر) گروهی از پژوهشگران اظهار کردند که نوعی مواد آلی یافته‌اند که نشان می‌دهد برخی از اجزای سازنده حیات روی زمین، یعنی اسیدهای آمینه به احتمال زیاد در فضا شکل گرفته‌اند.

NatAstron A Yada ExtFig A C x

نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سیارک ریوگو نشان می دهد احتمالاً سیارک‌ها از نخستین منابع تامین آب طی مراحل اولیه تشکیل زمین بوده‌اند. براساس این یافته‌ها، سیارک‌های فرار و غنی از مواد آلی نوع c احتمالاً یکی از منابع اصلی آب زمین در چند میلیارد سال قبل بودند. انتقال مواد فرار (یعنی مواد آلی و آب) به زمین هنوز موضوع بحث مهمی است؛ اما مواد آلی یافت‌شده در ذرات سیارک ریوگو، که در این پژوهش به آنها اشاره شده است، نشان‌دهنده یکی از منابع مهم مواد فرار هستند.

دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که منشأ چنین موادی احتمالا بیرون منظومه شمسی باشد، اما تصریح کردند که «بعید است که این تنها منبع مواد فرار باشد که به زمین اولیه رسیده است.»

بر اساس این پژوهش، بدون شک ذرات ریوگو جزو غیرآلوده‌ترین مواد منظومه شمسی هستند که برای مطالعات آزمایشگاهی در دسترس قرار دارند و بررسی‌های مداوم این نمونه‌های گران‌بها قطعاً درک پژوهشگران را از فرایندهای اولیه منظومه شمسی افزایش خواهد داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org