بیگ بنگ: ناسا پس از یک دوره تحقیقات بلند مدت توانست منبع پرتوهای اشعه ایکس را که در فضای منظومه شمسی وجود دارند، شناسایی کند؛ اما درجریان این تحقیقات نوع دیگری از پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس را شناسایی کرد که منبع نامعلومی دارند.

nasafundedsoبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این اطلاعات از ماموریت راکت DXL که در سال 2012 برای شناسایی عامل ایجاد کننده پرتوهای کم انرژی اشعه ایکس به فضا پرتاب شد، به دست آمده است. این پرتوهای کم انرژی اولین بار در دهه 1960 میلادی شناسایی شدند. در آن هنگام دو نظریه مطرح شده بود که یکی منبع این پرتوها را طوفان های خورشیدی می دانست و بر اساس دیگری، منبع این پرتوها نواحی پر از گازهای داغ موسوم به حباب داغ محلی(Local Hot Bubble) هستند که در اطراف منظومه شمسی وجود دارند. چرا که با توجه به انرژی کم این پرتوها، اگر منبع آنها خارج از منظومه شمسی بود، توسط گازهای موجود در منظومه به طور کامل جذب می شدند و امکان تشخیص آنها وجود نداشت. به هر حال در این تحقیقات مشخص شد هر دو منبع مذکور، عامل ایجاد پرتوهای کم انرژی اشعه ایکس در منظومه شمسی هستند.

در ماموریت DXL تجهیزات ناسا تنها پنج دقیقه در بالای اتمسفر قرار گرفتند و سپس دوباره روی سطح زمین فرود آمدند؛ اما در این مدت کوتاه علاوه بر انجام موفق ماموریت خود در خصوص شناسایی منبع پرتوهای کم انرژی اشعه ایکس نوعی پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس را شناسایی کردند که به گفته محققان ممکن نیست منبع آنها بادهای خورشیدی باشد و منبع واقعی این تشعشعات همچنان مبهم باقی مانده است. خوشبختانه سال گذشته ناسا ماموریت DXL-2 را با هدف یافتن پاسخ، آغاز کرده است و احتمالا با دریافت اطلاعات جدید از این ماموریت متخصصان ناسا می توانند منبع این پرتوها را نیز شناسایی کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده است.