بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی «جیمز وب» در عکس جدیدش ردیابی ظریفی از غبار و خوشه‌های ستاره‌ای درون یک کهکشان ارائه داده است.

Webb peers behind bars

به گزارش بیگ بنگ، کهکشان NGC 5068 حدود ۲۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی سنبله واقع شده است. پیچک‌های درخشان گاز و ستارگان متعلق به این کهکشان مارپیچی با دو ابزار وب ثبت شده است. “بیل نلسون” مدیر ناسا، روز جمعه در جریان رویدادی با دانشجویان در مرکز علمی کوپرنیک در ورشو- لهستان، از این تصویر رونمایی کرد.

Webb peers behind mid infrared bars

تصاویر جیمز وب با استفاده از دو ابزار فروسرخ میانی(MIRI) و دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) ثبت شده است. در این عکس‌ها مناطق مرکزی و درخشان ستاره‌ساز کهکشان را می‌بینیم که در واقع بخشی از کمپینی برای ایجاد یک گنجینه نجومی، از مشاهدات تشکیل ستاره در کهکشان‌های مجاور است. گنجینه‌های قبلی از این مجموعه را می‌‍توانید در اینجا (IC 5332) و اینجا (M74) مشاهده کنید.

این مشاهدات به دو دلیل برای ستاره‌شناسان ارزشمند است. دلیل اول این است که تشکیل ستاره‌ها، رشته‌های بسیاری را در نجوم پوشش می‌دهد، از فیزیک پلاسمای ضعیفی که بین ستاره‌ها قرار دارد گرفته تا تکامل کل کهکشان‌ها. ستاره‌شناسان امیدوارند که با مشاهده‌ی شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های نزدیک، پیشرفت‌های علمی بزرگی را با برخی از اولین داده‌های جیمز وب، آغاز کنند.

Webb peers behind near infrared bars

دلیل دوم این است که مشاهدات وب بر اساس مطالعات تلسکوپ‌های دیگر از جمله تلسکوپ هابل و رصدخانه‌های زمینی است. جیمز وب تصاویری از ۱۹ کهکشان ستاره‌ساز مجاور را جمع‌آوری کرده که ستاره‌شناسان می‌توانستند آن‌ها را با تصاویر هابل از ۱۰ هزار خوشۀ ستاره‌ای، نقشه‌برداری طیف‌سنجی از ۲۰ هزار سحابی تابشی ستاره‌ساز توسط تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT)، و رصد ۱۲ هزار ابر مولکولی متراکم و تاریک توسط آرایه میلی متری/زیر میلی‌متری بزرگ آتاکاما(ALMA) ترکیب کنند. این مشاهدات، طیف الکترومغناطیسی را در بر می‌گیرد و فرصتی بی‌سابقه به محققان می‌دهد تا جزئیات شکل‌گیری ستاره‌ها را کنار هم بگذارند. زوم به این منطقه ستاره‌ساز را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

 

“جیمز وب” با توانایی بالای خود در رصد نور فروسرخ می‌تواند ستارگان تازه متولد شده که در میان غبار پنهان شده‌اند را نمایان سازد. ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای در میان ابرهای چرخان گاز و غبار متولد می‌شوند که برای رصدخانه‌های نور مرئی مانند هابل یا VLT تار و مبهم هستند. تصاویر جدید جیمز وب به دانشمندان کمک می‌کند تا جزئیات شکل‌گیری ستاره‌ها و سیاره‌ها را بیشتر درک کنند.

سایت علمی بیگ بنگ منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. چرا هیچی نمیدونیم از کجا آمدیم برای چی ساخته شدیم. سازنده ما اگر قدرت و علم بالایی داره چرا یک دفعه یک موجود کامل نمیسازه. هر بار تکامل با تغییرات هست اون هم احتیاج به زمان داره؟نصف عمر زمین رفته ما توی این حد از پیشرفت هستیم که عکس و فیلم فقط بتونیم ببینیم از این همه بزرگ بودن هر چی که اسمش هست ما که خودمون به خودمون میگیم انسان. چی هستیم چه نژادی. هستیم ترکیب دو ژن متفاوت از دو جنس متفاوت تو شرایط نگهداری خاص شکل پذیری یک موجود رو انجام میده. تولید میشه بعد یک مدتی زنده و یادگیری و رشد و تکرار این اتفاق بعد هم مرگ و یک جسم بی خاصیت که زیر خاک دفن بشه یا بسوزونش یا هر چی که بو میگیره اگر معدوم نشه. چه افسانه ای هست یک درصد هم نمی‌دونن چه خبره چرا تو این صد سال اخیر تکنولوژی اینقدر سریع پیش رفته تکنولوژی که هیچی نیست یک تلسکوپ آخر پیشرفت ما هست چرا

    1. این چیزی نیست که ما بتونیم با چشم غیرمسلح ببینیم. بلکه تلسکوپ‌های فضایی و زمینی با عمق دید و میزان نوردهی، میتونن نور ستارگان و کهکشان‌های کم سو و دوردست رو جمع‌آوری و رصد کنن.

    2. چه کسی کفته ک آسمان روشن است ) آن روشنایی که شمافکرشومیکنیدنیست…. روشنایی ماباروشنایی آنها زمین تا آسمان فاصله دارد

    3. این تلسکوپ در مدار زمین و در واقع بیرون از جو زمین قرار داره و در اونجا نور خورشید به صورت یک نقطه کوچک در دور دست هست و هیچ مانعی برای این کار وجود نداره . وحتما میدونید که اتمسفر باعث میشه که تور خورشید در سطح زمین پخش بشه و اسمان ابی باشه و اگر اتمسفر نبود ما هم نور خورشید را به این صورت نمیدیدیم .

  2. صدبار هم که این تصاویر رو ادم میبینه از توانایی فوق العاده جیمز وب و بزرگی غیرقابل وصف کیهان کلاه از سر ادم میفته فقط حیرت میماند و حیرت و دیگر هیچ