بیگ بنگ: لوح آسمان نبرا، یکی از قدیمی‌ترین مدارک مستدل کیهانی، در هزارهٔ اول قبل از میلاد ساخته شده که بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان آلمانی در حدود 1000 سال جوان‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

image e Nebra Sky Diskبه گزارش بیگ بنگ، “لوح آسمان نبرا” لوحی با قطر حدودی 32 سانتی متر و جرم 2.2 کیلوگرمی است که زنگاری سبز-آبی بر روی خود داشته و منقش به نمادهایی از جنس طلا است. این شی فلزی در سال 1999 توسط افراد گنج‌یاب به صورت غیرقانونی در نزدیکی نبرا کشف شد. نبرا شهری کوچک در زاکسن-آنهالت آلمان است.

به نظر می‌آید این صفحه در چند مرحله ساخته شده است. اولین نسخهٔ آن 32 دایرهٔ کوچک طلایی، یک صفحهٔ دایره شکل طلایی و صفحه‌ای هلالی شکل داشته است. صفحهٔ دایره‌ای ممکن است خورشید یا ماه، شکل هلالی بعنوان هلال ماه یا خورشید یا ماه گرفتگی و نقاط موجود بر روی لوح بعنوان ستاره‌ها تعبیر شده و دسته‌های 7 تایی نقاط نیز نشانگر خوشهٔ پروین می‌باشند.

سپس دو کمان، ساخته شده از طلاهایی با خاستگاه‌های مختلف، در دو لبهٔ لوح اضافه شدند. با توجه به اینکه به نظر این کمان‌ها نشانگر خورشید باشند، این احتمال نیز وجود دارد که صفحهٔ دایره‌ای شکل نماد خورشید باشد نه ماه.

در نهایت، کمان دیگری نیز به انتهای آن اضافه شده است. این کمان هم از طلا ساخته شده و قایق خورشید نام دارد، اما خاستگاه طلای آن از جای دیگری است. وقتی این لوح دفن شد 39 تا 40 سوراخ داشت که هر کدام قطری برابر با 3 میلیمتر داشتند و دور لبهٔ آن قرار دارند. لوح نبرا تقلبی نبوده و در آغاز بر اساس این یافته‌ها آن را به 1600 سال پیش از میلاد نسبت داده‌اند: دو شمشیر برنزی، قلم درز (اسکنه)، سر تبر و دستبند.

دکتر “روپرت گبهارد” از موزهٔ گردآوری باستان‌شناسی مونیخ و “رودیگر کرائوس”، پروفسور دانشگاه گوته در فرانکفورت گفتند: «بافت این اکتشاف برای سن‌سنجی علمی اهمیت دارد، زیرا این لوح را نمی‌توان چه از دیدگاه علمی چه باستان‌شناسی با اشیاء دیگر مقایسه کرده و سن آن را حدس زد.»

وی افزود: «به مدت چندین سال تحقیقات علمی از سوی گروه‌های مختلف صورت گرفت تا ارتباط اشیاء با محل کشف و همچنین خاستگاه‌های مشترک آنها به صورت مستقل از اطلاعات مبهمی که گنج‌ یابان می‌دهند، مورد بررسی قرار گیرد.» در تحقیقات جدید، محققان تمام شرایط “لوح آسمان نبرا” و همچنین نتایج مطالعات پیشین را مورد بررسی قرار دادند.

گروه تحقیقاتی در این باره گفتند: «محلی که تا به امروز بعنوان محل اکتشاف این شیء شناخته شده بود و در حفاری‌های بعدی مورد بررسی‌های بیشتری قرار گرفته بود، به احتمال زیاد محل ِ کشف واقعی آن توسط گنج یابان نیست.»

«به علاوه، هیچ شواهد متقاعدکننده‌ای وجود ندارد که شمشیرها، تبرها و دستبندهای عصر برنزی به طور مجموع نشان دهندهٔ وجود خاستگاهی یکسان باشند. به همین دلیل، باید فرض شود که این یک رسوب معمولی مربوط به عصر برنز نیست و اینکه لوح به همراه دیگر اجسام در حالت اصلی خود در محل حفاری یافت نشده است.»

«این یعنی لوح باید بعنوان یک جسم جداگانه نسبت به دیگر اشیای نامبرده در نظر گرفته شود. به لحاظ فرهنگی و سبکی، این لوح آسمان نمی‌تواند در اوایل عصر برنز در شروع دومین هزارهٔ قبل از میلاد جای بگیرد. از سویی، ارجاعات شفاف‌تری را می‌توان به دنیای عصر آهن در هزارهٔ اول قبل از میلاد نسبت داد.» با این حال محققان فکر می‌کنند که این لوح هزار سال جوان‌تر از تصورات قبلی است و قدمت کمتری دارد. مقالهٔ گروه تحقیقاتی در مجلهٔ Archaologische Informationen منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.