بیگ بنگ: انتظار می‌رود بقایای موشک ۲۱ تنی لانگ مارچ ۵ بی چین در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت به زمین سقوط کند و طبق هشدار وزارت دفاع آمریکا ممکن است به یک منطقه‌ی مسکونی برخورد کند.

photoوزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، موقعیت موشک چینی را در فضا ردیابی می‌کند، اما محل دقیق ورود آن به جو زمین هنوز مشخص نیست و نقطه‌ی دقیق آن را می‌توان چند ساعت پس از ورود موشک به جو مشخص کرد. طول بدنه‌ی این موشک ۳۰ متر بوده و عرض آن ۴.۸ متر است و با سرعت ۶.۴ کیلومتر بر ثانیه در مدار می‌گردد و هر دو ساعت یک دور به دور زمین می‌چرخد.

ترسیم مسیر سقوط موشک بسیار دشوار است، ممکن است کمی دورتر از نیویورک، مادرید، پکن و جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند فرود آید. البته محققان امیدوارند پس از ورود به جو بسوزد، اما احتمال دارد بقایای آن پس از سوختن به زمین بخورد. این بقایا ممکن است وارد اقیانوس‌ها و یا مناطق غیر مسکونی شوند، اما همچنان مناطق مسکونی و اموال عمومی نیز در خطر برخورد قرار دارند.

‌این موشک بخشی از ماژول ایستگاه فضایی چین را به فضا رسانده بود. ایستگاه فضایی چین قرار است در مدار پایین زمین در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتر تا ۴۵۰ کیلومتر کار کند. بر اساس گزارش‌ها طول عمر این ایستگاه حدود ۱۰ سال است، اگرچه با نگهداری و تعمیرات مناسب می‌تواند بیش از ۱۵ سال دوام داشته باشد.

چین یک پروژه شلوغ ساخت و ساز در ایستگاه فضایی را برنامه‌ریزی کرده است که بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی باید تا آخر سال ۲۰۲۲ پایان یابد. دقیقا مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی، مجموعه چینی شامل چندین ماژول خواهد بود که به ۱۰ پرتاب دیگر نیاز دارد: دو پرتاب ماژول دیگر، چهار ماموریت پرتاپ خدمه و چهار پرتاپ فضاپیمای باری.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: theguardian.com , independent.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

    1. به نظرم تنها کشوری که بتونه سیاره زمین رو نابود کنه توسط بیماری یا سلاحی اون فقط کشور چین متقلب هست.