بیگ بنگ: دانشمندان دانشگاه یورک، با استفاده از همان مدلی که هواشناسان برای پیش بینی وضع آب و هوای زمین استفاده می کنند، توانستند ستون های تیغه شکل از یخ را روی پلوتو کشف کنند. این تیغه های یخی که به Penitentes موسومند، در اثر فرسایش و در روی زمین فقط تحت شرایط آب و هوایی ویژه و آن هم تنها در کوه های آند یافت می شوند.

ستون های تیغه شکل یخ در کوه های آند. عکس از بابک امین تفرشی.

به گزارش بیگ بنگ، این دانشمندان با کمک محققانی از ناسا و دانشگاه جان هاپکینز پیش بینی کرده اند که این تیغه ها را می توان روی سیاراتی با شرایط آب و هوایی یکسان با پلوتو، یافت. اما شاید این سوال پیش بیاید که چرا تا به حال روی سیارات یا اقمار دیگر این پدیده کشف نشده بود؟ جواب این است که برای تشکیل این پدیده نیاز به جو رقیق است. و شرایط در پلوتو و کوه های آند این شرایط را ایجاد می کند.

image_3274_3e-plutoدانشمندان با مقایسه عکس های گرفته شده توسط فضاپیمای “افق های نو” از کوه های تاتاروس دورسا در پلوتو تفاوت هایی بین پدیدۀ Penitente های زمین و این سیارۀ کوتوله یافتند: این اشکال روی پلوتو تا 500 متر ارتفاع دارند و با فاصله های چند کیلومتر از هم قرار گرفته اند. نکته مهم این کشف این است که دانشمندان با استفاده از همان مدلی که نحوه شکل گیری این پدیده را روی زمین توضیح می دهد، توانسته اند اندازه، فاصله، جهت و همچنین سن آنها را پیش بینی کنند. بدون این مدل آنها قادر به کشف این تیغه های یخی روی سطح پلوتو نمی شدند. جزئیات بیشتر این مقاله در نشریۀ nature منتشر شده است.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ