318380_443470722371895_1930076111_n
ميچيو كاكو: من گاهي در دانشگاه، از دانشجويان خود در دوره دكترا، پرسشهاي ساده يي مي پرسم: مثلا اينكه چقدر احتمال دارد ناگهان محو شده و سپس دوباره در طرف ديگر ديوار ظاهر شوند. براساس نظريه كوانتوم، احتمال كوچك ولي در عين حال قابل محاسبه اي وجود دارد كه اين اتفاق بيفتد. يا مثلا احتمال اينكه ما در اتاق خود از هم پاشيده و بر روي مريخ دوباره سر هم شويم. بر اساس نظريه كوانتوم، اين امكان وجود دارد كه انسان ناگهان بر روي مريخ ظاهر شود. البته اين احتمال چنان كوچك است كه براي رخ دادن آن بايد زماني بيشتر از حتي عمر جهان صبر كنيم. در نتيجه در زندگي روزمره ما مي توان چنين رويدادهاي غير محتملي را ناديده گرفت. در حالي كه در سطوح زير اتمي، چنين احتمالاتي براي عملكرد دستگاههاي الكترونيكي، كامپيوترها و ليزرها، بسيار تعيين كننده و حياتي محسوب مي شوند.
در حقيقت درون اجزاي كامپيوتر شما الكترونها به طور مرتب ، شكل مادي خود را از دست داده و مجددا در طرف ديگر ديوارها ظاهر مي شوند. بايد اذعان كرد كه اگر امكان اين وجود نداشت كه يك الكترون در هر لحظه در دو مكان حضور داشته باشد، تمدن هاي مدرن كنوني از هم پاشيده مي شدند. مولكولهاي بدن ما نيز بدون اين اصل عجيب از هم فرو مي پاشند. دو منظومه را در نظر بگيريد كه در فضا با هم برخورد مي كنند و هر دو از قوانين گرانش نيوتن پيروي مي كنند. اين دو منظومه در برخورد با يكديگر به تركيب آشفته اي از سيارات و سيارك ها تبديل مي شوند، به طور مشابه، اگر اتم ها از قوانين نيوتن تبعيت كنند، هر بار كه با يكديگر برخورد مي كنند متلاشي و از هم پاشيده خواهند شد. چيزي كه دو اتم را در يك مولكول پايدار به يكديگر قفل مي كند، به اين دليل است كه الكترونها مي توانند به طور هم زمان در مكانهاي متعددي حضور داشته باشند. به اين ترتيب كه با تشكيل ابر الكتروني، باعث مفيد شدن اتم ها به يكديگر مي شوند. بنابراين دليل اين كه چرا مولكولها پايدارند و جهان از هم نمي پاشد، اين است كه الكترونها در يك زمان مي توانند در مكانهاي متعددي حضور داشته باشند.
اما اگر الكترونها بتوانند در حالات موازي، بين بودن و نبودن شناور باشند، چرا جهان نتواند اينگونه باشد؟ مگر نه اينكه جهان در مرحله اي از عمر خود حتي كوچكتر از يك الكترون بوده است. هر بار احتمال اعمال اصل كوانتوم را به جهان مطرح مي كنيم، ناچاريم موضوع جهان هاي موازي را بررسي كنيم.

– ميچيو كاكو – كتاب جهان هاي موازي

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.