بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان ناسا مستقر در قطب جنوب، ذرات بنیادی را یافته‌اند که از درک فعلی ما از فیزیک سرپیچی می‌کنند. برخی محققان تصور می‌کنند که این ذرات می‌توانند متعلق به “جهانی موازی” باشند، جایی که قوانین فیزیکی کاملا به طور معکوس عمل می‌کند.

pprvبه گزارش بیگ بنگ به نقل از یورونیوز، این یافته‌های جدید توسط یک دستگاه آشکارساز ذرات به نام «آنتن گذرای تکانشی قطب جنوب» (ANITA) کشف شده است که تیم دانشمندان ناسا آن را به کمک بالون‌های غول‌پیکر در جو زمین قرار داده‌اند. دستگاه‌های ناسا که در بالون‌های هلیومی موجود در ارتفاع ۳۷ کیلومتری زمین نصب شده، ذرات و پرتوهای کیهانی برخاسته از سطح یخ در قطب جنوب را شناسایی می‌کنند.

قطب جنوب مکانی ایده‌آل برای مطالعات اخترشناسی به شمار می‌رود چرا که از آب و هوایی سرد و خشک برخوردار است و تداخل امواج و یا به عباراتی پارازیت در آنجا صفر یا بسیار کم است. این دستگاه یک ذره با انرژی بالا مثل ِ نوترینو را یافته که خواصی همچون یک ذره با انرژی پایین از خود نشان می‌دهد.

ذرات با انرژی پایین می‌توانند به صورت کامل از میان کره زمین عبور کنند و ماده سخت نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند. این در حالی است که ذرات با انرژی بالا به وسیله سطح جامد کره زمین متوقف می‌شوند. این بدین معنی است که ذرات با انرژی بالا تنها زمانی می توانند مورد شناسایی قرار بگیرند که از سطح بیرونی جو پایین آمده باشند، این در حالی است که آنتن ناسا ذره‌ای را دیده است که با انرژی بالا طریق معکوس را در پیش گرفته یعنی از سطح زمین به سمت بالا آمده است.

eadcabf k xپرفسور “پیتر گورهام”، استاد اخترشناسی دانشگاه هاوایی و از محققان پروژه، در این باره گفت: « آنچه دیدیم چیزی است دقیقا مشابه یک پرتو کیهانی که از سطح یخ منعکس می‌شود، اما یک انعکاس نبود. این پرتوء کیهانی جوری بود که انگار دقیقا از درون خود یخ دارد ساطع می‌شود. چیز بسیار عجیبی است.»

پرفسور گورهام افزود: «با توجه به اینکه رفتار این ذرات شباهتی با “تاو نوترینو” ندارد، ممکن است طبقه جدیدی از ذرات بنیادی زیر اتمی باشد. اگر دستگاه اشتباه نکرده باشد، ساده‌ترین توضیح می‌تواند این باشد که همزمان با بیگ بنگ، دو جهان موازی به وجود آمده باشد. جهان ما، و جهانی که در آن “قوانین فیزیک” معکوس حاکم هستند و زمان می‌تواند به عقب باز گردد. در واقع در این جهان موازی فرضی، ذرات باردار بارهای معکوس دارند(بارهای الکتریکی مثبت به منفی و منفی به مثبت) و محور زمان نیز در جهت عکس حرکت می‌کند.»

برخی محققان نیز مدعی هستند که این مشاهدات به “جهان‌های موازی” ارتباطی ندارد و شاید نشانه‌ای از کشف ذرات بنیادی جدید باشند که رفتاری متفاوت دارند. کاندید این ذرات ناشناس می‌تواند ماده تاریک باشد. ماده‌ای فرضی است که چون از خود نور یا امواج الکترومغناطیسی منتشر یا بازتاب نمی‌کند، نمی‌توان آن را مستقیما” دید، اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان به وجود آن پی‌برد. کاندید دیگر برای این ذرات، این است که از زمان بیگ بنگ به ما رسیده‌اند و مربوط به جهان پادماده‌ای باشند. جهان پادماده‌ای از زمان بیگ بنگ در خلاف جهان ما انبساط یافته و با قوانین فیزیکی معکوس جهان ما، عمل می‌کند. در این فرضیه جهان ما از ماده ساخته شده و جهان مجاور از پادماده!

هرچند این پدیده برای اولین‌بار یازده سال پیش مشاهده شد، با این حال در تمام طول این سال‌ها تلاش دانشمندان برای توضیح علمی آن با شکست مواجه شده است. فرضیه «جهان‌های موازی» از دهه شصت میلادی به این سو و با کتاب‌های علمی‌تخیلی و کمیک استریپ محبوبیت یافت، هر چند بحث پیرامون امکان وجود «چند جهان» از سال ۱۹۵۲ در محافل علمی رواج داشته است. نسخۀ پیش از چاپ این پژوهش در وبسایت arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com , newscientist.com , mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. اگه درست بگم این کشف در صورت درست بودن میتونه بیان این موضوع باشه که چون یک ذره میتونه پاد ماده ذره ای باشه که در زمان به عقب حرکت میکنه و هم میتونه ذره جدیدی باشه و تفکیک این دو حالت برای ما قابل انجام نیست پس هر دو احتمال باید مربوط به یک ماهیت بنیادی باشن و این میتونه بیانگر تداخل دو جهان محلی موازی باشه

  2. چرا باید در جهان موازی قوانین بنیادین فیزیک تغییر کنند؟این ربطی به اون نداره .اساس فیزیک گرانش و مغناطیسه که همه جا یه معنی داره

    1. تعریف بنیادین جهان موازی از نظریه کوانتوم میاد که در اون، تمام احتمال های موجود که در هر پدیده امکان رخ دادن داره، ایجاد جهان های متعدد میکنه. یکی ازین احتمال هادر هر پدیده وجود قوانین مختلف فیزیکی هست. مثلا در جهان دیگه ای ممکنه سرعت نور چیز دیگه ای باشه. در حقیقت تمام ممکن الوجود ها در جهان موازی دیگه ای وجود دارن.
      البته تعابیر دیگه ای از جهان های موازی هم وجود داره، مثل یکی از راه حل ها در پاسخ به تناقضات تئوری بیگ بنگ که پیشنهاد رخداد مکرر بیگ بنگ و ایجاد جهان های متعدد میکنه؛ یا نظریه ای که انفجار یک ابر نواختر رو به ساخت جهانی در یک بعد پایین تر ربط میده و ادعا میکنه ما خودمون در یک سیاهچاله زندگی میکنیم. یا نظریه ای که در پاسخ به علت عدم وجود پادماده به صورت طبیعی در دنیای ما اون رو مربوط به وجود دنیای پادماده موازی میکنه و از این دست تئوری ها که بسیاره…

  3. اگه فرض خطا در آزمایش رو نظر نگیریم این توجیه تنها میتونه یه داستان سرایی باشد؛ یه فرضیه خیلی ساده دم دستی. هر چی میشه ربطش میدن به جهان موازی. خب شاید درک ما از فیزیک هنوز کامل نیست.
    به نظرم به هیچ وجه ارزش ایت سر و صدا و تیتر رو نداشت این خبر.

    1. روز به روز داره به کشفیات انسان در علوم مختلف اضافه میشه بنابراین احتمال هر چیزی هست. هر آنچه هنوز علت دقیقش کشف نشده ارزش انتشار کردن داره.

  4. ای کاش تمامش راست باشه و بشه به تکنولوژی رسید که پا از این دنیا بذاری تو دنیایی که لااقل صافتر و شفاف تر از دنیای دروغ و فریب و نیرنگ ادمای این زمین خاکی باشه…کاش

    1. چه ربطی داره دروغ و نیرنگ وفریب تو همه جا هست بینهایت مثل خودت که به طور مثال دروغ گو باشین خب بازم تو همه جهان هستی در حالات مختلف.بعدش بستگی به خودت داره دوست داری تو چه جایی زندگی کنی چون بینهایت مدل از تو وجود داره.