بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی پر زرق و برق M33 به نظر بیشتر از آنچه سهمش است از “گاز هیدروژن درخشان” برخوردار است. M33 یکی از اعضای برجستۀ گروه کهکشان‌های محلی است که به عنوان «کهکشان مثلث» نیز شناخته می‌شود و فقط 3 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

NebulaeTriangulumM

مناطق HII غول‌پیکرِ M33 در امتداد بازوهای مارپیچی است که به سمت هسته در چرخش هستند. این مناطق ابرهایی بزرگ با چگالی کم و گازهای یونیزه شده‌اند و محل شکل‌گیری ستارگان عظیم هستند که عمر کوتاهی دارند. در واقع اینجا بزرگترین مهد کودک ستاره‌ای شناخته شده است. تابش فرابنفش شدیدِ ستارگان عظیم درخشان، گاز هیدروژن پیرامونی را یونیزه کرده و در نهایت یک درخشش سرخ رنگ، ایجاد می‌کند.

برای برجسته کردن مناطق HII در این تصویر تلسکوپی، داده‌های پهن باند، برای ایجاد نمای رنگی کهکشان و داده‌های باریک باند توسط یک فیلتر هیدروژن-آلفا، نور قوی‌ترین خط انتشار هیدروژن را ثبت کردند. نمای نزدیک مناطق HII فهرست شده در کاتالوگ در قسمت نوار کناری دیده می‌شود. از شماره مرجع جداگانه برای پیدا کردن موقعیت این مناطق در کهکشان مثلث، استفاده کنید.