بیگ بنگ: یک نظرسنجی غیررسمی اخیر نشان داد که اخترشناسان تاکنون هیچ «اسم جمع» خوبی برای گروهی از سیاهچاله‌ها انتخاب نکرده‌اند، اما به چنین اسمی نیاز دارند.

دایره‌های قرمز در این عکس ِ پرتو ایکس رصدخانۀ چاندرا، گروهی از دوازده سیاهچاله را نشان می دهند که اعضای سامانه‌های ستاره‌ای دوتایی می باشند. این نوع سیاهچاله‌ها با جرم 5 تا 30 برابر جرم خورشید در حدود 3 سال نوری به مرکز کهکشان ما هجوم برده‌‌اند که در آنجا، یک سیاهچالۀ پرجرم به نام کمان-ای* (Sgr A*) وجود دارد. دایره‌های زرد منابع پرتو ایکس را نشان می دهند که احتمالأ ستارگان نوترونی یا ستارگان کوتوله سفید کم جرم‌تر در سامانه‌های دو ستاره‌ای ایجاد کرده‌اند. سیاهچاله‌ها به تنهایی نامرئی هستند، اما آنها بعنوان بخشی از یک سامانه دو ستاره‌ای، ماده را از ستاره همراه نرمالشان جمع کرده و پرتوهای ایکس ایجاد می کنند. تلسکوپ چاندرا با نگاه به مرکز کهکشان می تواند فقط سیاهچاله‌های درخشان‌تر از این سامانه‌های دوتایی، را بعنوان منبع نقطه‌ایِ پرتو ایکس شناسایی کند. این امر نشان می دهد که بسیاری از سامانه‌های دوتایی، یک سیاهچاله که پرتو ایکس کم نورتری را ساطع می کند در آنجا وجود دارد، البته هنوز کشف نشده‌اند.

نکته: در مرکز سیاهچاله و شعاع صفر مشخصه ی جالبی وجود دارد. در این ناحیه انحنای فضا-زمان بی نهایت می شود و به عبارت دیگر میدان گرانشی به بی نهایت می رسد، به این ناحیه در مرکز سیاهچاله، تکینگی(Singularity) می گویند. در این ناحیه چگالی و گرانش بی نهایت است. علاوه بر این، خمیدگی فضا-زمان در این نقطه بینهایت خواهد بود. این مقادیر بینهایت باعث می شوند که بیشتر معادلات فیزیکی، از جمله معادلات نسبیت، کارایی خود را در میان مرکز سیاهچاله از دست بدهند. از اینرو فیزیکدانان این ناحیه، بی نهایت چگال با حجم صفر در مرکز سیاهچاله را “تگینگی” می نامند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه