بیگ بنگ: تا کجای آسمان را می‌توانید ببینید؟ دورترین شی که به آسانی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، کهکشان آندرومد(M31) است که بیش از دو میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

M Abolfathبدون تلسکوپ، حتی این کهکشان مارپیچی ِ پهناور نیز شبیه یک ابر سحابی مانند ِ کم نور و کوچک در صورت فلکی آندرومدا دیده می شود. در این موزاییک دیجیتالی تلسکوپی ِ حیرت‌انگیز از نزدیکترین همسایۀ کهکشانی ما، یک هستۀ زرد رنگ روشن، خطوط غباری تاریک ِ در حال چرخش، بازوهای مارپیچی نورانی و سحابی‌های نشری قرمز ِ روشن، مشاهده می شود. حتی کسانی که به طور اتفاقی به آسمان نگاه می‌کنند با دیدن این عکس تحت تأثیر قرار می‌گیرند و متوجه می‌شوند که کهکشان‌های دوردست ِ زیادی همانند آندرومدا وجود دارند، اما اخترشناسان در 100 سال پیش بحث‌های مهمی در مورد این مفهوم به راه انداخته بودند. آیا این «سحابی‌های مارپیچی» فقط ابرهای گازی درون کهکشان راه شیری هستند یا کهکشان‌های دوردست؟ این سئوال در رأس ِ بحث شپلی کورتیس در سال 1920 قرار داشت که بعدها مشاهدات نشان داد “آندرومدا” هم شبیه کهکشان راه شیری است. این نتیجه‌گیری نشان داد که مابقی کیهان خیلی بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد.

عکس از: امیرحسین ابوالفتح

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. با سلام سپاس از مطلبی که تو سایت گذاشتین‌‌..جالب بود..منم برخلاف تحصیلات دانشگاهم مانند خیلی از دوستان به نجوم خیلی علاقه مندم..البته آموزگار پایه چهارم ابتدایی هستم ویه درس علوم به منظومه ی خورشیدی اختصاص داده شده ولی بنده یه پکیج درقالب سی دی که توسط شبکه BBcتهیه شده برای بچه ها میذارم و واسشون خیلی جالبه..تصورشون از فضا وستارگان کاملا عوض میشه.باسپاس از مطالب مفیدتون.

    1. سلام.
      این فوق العاده ست که شما بچه ها رو محدود به کتاب های درسی نمیکنید.
      کاش معلم های ما با سوادترین اقشار جامعه بودن تا عظمت و ارزش واقعی علم رو به نسل جدید نشون میدادن نه اینکه در پاسخ علم بهتر است یا ثروت بدون درک واقعی علم، ثروت رو انتخاب کنن و این غم انگیزه.

    2. صدآفرین به شما آموزگار خلاق و فهمیده. من هم دخترم کلاس چهارم است و در همین درس کلی برایش در مورد نجوم (که رشته اصلی من نیست و مانند شما بسیار علاقمندم) توضیح می دهم و ایکاش شما معلم دختر من بودید