بیگ بنگ: آیا این یک کهکشان است یا سه کهکشان؟ در این عکس خوشه کهکشانی پرجرم آبل ۳۸۲۷ را می‌بینیم که یک کهکشان منحنی شکل با سه مرکز در آن خودنمایی می‌کند!

AbellLens Hubble

یک تحلیل دقیق نشان می‌دهد که اینها سه تصویر از یک کهکشان پس زمینه‌ای هستند – حداقل چهار تصویر دیگر نیز وجود دارد. نوری که از یک کهکشان آبی پس زمینه‌ای مشاهده می‌کنیم در واقع چند مسیر را در گرانش پیچیدۀ خوشه طی می‌کند. یکی از عجایب نیروی گرانش این است که مانند یک عدسی دوربین می‌تواند بزرگ‌نمایی کند. مطالعه‌ی نحوۀ انکسار نور اجرام دوردست توسط خوشه‌هایی مثل آبل ۳۸۲۷ و کهکشان‌های داخلش، اطلاعاتی دربارۀ “توزیع جرم” و “ماده تاریک” ارائه می‌دهد.

خوشه کهکشانی آبل ۳۸۲۷ بسیار دوردست است و دارای انتقال به سرخ ۰/۱ می‌باشد، یعنی نوری که از آن می‌بینیم حدود ۱/۳ میلیارد سال پیش ساطع شده است – قبل از اینکه دایناسورها بر روی زمین پرسه بزنند. بنابراین، کهکشان‌های مرکزی این خوشه اکنون در ضیافت کهکشان خواری قرار دارند تا در نهایت به یک کهکشان غول‌پیکر تبدیل شوند.