بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانستند بخار آب را در جو سیاره‌ای بنام K2-18b کشف کنند. این سیارۀ فراخورشیدی که ۱۱۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، در منطقۀ قابل سکونت ِ یک ستاره کوتوله سرخ بنام K2-18 قرار دارد.

heicaبه گزارش بیگ بنگ، محققان ِ کالج دانشگاهی لندن با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل کشف کردند که در جو سیاره‌ای به نام K۲-۱۸b بخار آب وجود دارد. این سیارۀ فراخورشیدی یک «ابر زمین» است و هر 33 روز یکبار به دور ستارۀ خود می چرخد. شعاع این سیاره 2.2 برابر زمین است و 8 برابر پر جرم‌تر از زمین می باشد.

این برای اولین‌بار است که دانشمندان در جو یک سیارۀ ابر زمین بخار آب پیدا کرده‌اند. بخار آب در غول‌های گازی رایج است. سیاره‌های مشتری، زحل، اورانوس و نپتون همگی دارای H۲O در جو خود هستند. اما وجود آب روی یک سیارۀ سنگی بسیار نادر است و باعث می‌شود کشف بخار آب و احتمالاً حتی باران در سیاراتی مثل سیاره “K۲-۱۸ b” یک پیشرفت شگفت‌آور باشد.

همچنین این سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات یا منطقه “گلدی‌لاکس”(Goldilocks) قرار دارد که محدوده‌ای نسبت به یک ستاره است که در آن درجه حرارت نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد. اما قبل از اینکه شروع به بستن چمدان‌های خود کنید، مهم است که توجه داشته باشید عنوان “به طور بالقوه قابل سکونت” لزوما به معنی قابل سکونت برای انسان نیست. این سیاره به دلیل بزرگتر بودن نسبت به زمین، گرانش سطحی بسیار قوی‌تری دارد که راه رفتن روی آن را غیرممکن می‌کند.

ac ff ec a f
تصویری مقایسه‌ای از اندازۀ سیاره K2-18b با زمین و مشتری

همچنین ستاره‌های کوتوله سرخ فعال‌تر از خورشید ما هستند، بنابراین این سیاره میزبان ِ پرتوی قدرتمندی از پرتوهای فرابنفش است که در انسان موجب بروز سرطان پوست می‌شود. در حالی که دمای متعادل و حضور آب در این سیاره تازه کشف شده علائم خوبی است، لزوما قابل سکونت نیست. با اینکه این سیاره یک غول گازی نیست، اما دارای یک جو ضخیم و پر فشار است که احتمالا یک هستۀ بزرگ و سنگی را احاطه کرده است و به دلیل فشار خردکننده آن، انسان‌ها قادر به قدم زدن بر روی سطح این سیاره نخواهند بود.

ضمن اینکه اولین سد برای مهاجرت به این سیاره فاصله ما با آن است، چرا که این سیاره  110 سال نوری از زمین فاصله دارد و انسان به این زودی‌ها نمی‌تواند به آن سفر کند. دانشمندان تاکنون موفق به شناسایی بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی با اندازه‌های متفاوت شده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه