بیگ بنگ: دانشمندان از یک ابررایانه برای شبیه‌سازی ِ ایجاد و تکامل هشت میلیون جهان مجازی استفاده کردند؛ که هر کدام از جهان‌ها حاوی 12 میلیون کهکشان بود. در این فرایند، نکته تازه‌ای درباره جهان واقعی که در آن زندگی می کنیم، کشف شد. کهکشان‌ها از گاز هیدروژن برای تشکیل ستاره استفاده می کنند، اما برخی از کهکشان‌ها فرایند ستاره‌زایی را متوقف می‌سازند، حتی در صورتی که مقدار زیادی گاز هیدروژن داشته باشند. دانشمندان قبلا این را به مجموعه‌ای از عوامل مختلف نسبت میدادند.

dwHUvTHXZtvZRRUKuujGnkبه گزارش بیگ بنگ، برای مثال، دانشمندان تصور می کردند که احتمالا سیاهچاله‌های غول‌پیکر ِ واقع در مرکز کهکشان‌ها انرژی بسیار زیادی برای هیدروژن تولید می کنند تا دما برای فرایند ستاره‌زایی مساعد شود؛ انفجار ابرنواخترها نیز در این بین به شدت ماجرا می افزاید. ماده تاریک هم میتواند در این میان نقشی داشته باشد، زیرا کِشش گرانشی آن بر گاز هیدروژن میتواند باعث افزایش دمای آن شود.

محقق «پیتر بهروزی» در یک مصاحبه خبری گفت: «وقتی به گذشته جهان می نگریم، انتظار داریم ماده تاریک متراکم‌تر باشد و گاز هم داغ‌تر و داغ‌تر شود. این امر برای ستاره‌زایی ناگوار است؛ لذا تصور ما بر این بود که کهکشان‌های زیادی در جهان اولیه دست از ایجاد ستاره برداشته باشند.»

اما محققان با شبیه‌سازی جهان به کمک ابررایانه دریافتند که تصورشان اشتباه بود. آنها با بررسی دقیق شبیه‌سازی‌ها و فراهم آوردن شرایط برای کهکشان‌های اولیه به منظور تداوم فرایند ستاره‌زایی برای مدت طولانی‌تر دریافتند که آن کهکشان‌ها جهان‌های مجازی ایجاد میکنند که شباهت زیادی به جهان واقعی دارد.

بهروزی افزود: «به عبارت دیگر، میتوان اینطور نتیجه‌گیری کرد که کهکشان‌ها بصورت کارآمدتری در جهان اولیه مشغول ستاره‌زایی بودند. آنچه میتوان از این یافته‌ها استنباط کرد این است که انرژی ایجاد شده توسط سیاهچاله‌های غول‌پیکر و ستاره‌های ِ در حال انفجار، در فرایند ستاره‌زایی ناکارآمدتر از چیزی است که نظریه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند.»

این اولین نمونه است که با چنین دقت بالایی به شبیه‌سازی قسمت بزرگی از جهان‌مان می پردازد. با توجه به اینکه ابررایانه‌ها روز به روز قدرتمندتر می شوند، شاید طولی نکِشد دانشمندان بتوانند شکل‌گیری جهان ما را هم شبیه‌سازی نمایند. بدین ترتیب، احتمال حل رازهای متعددی در این فرایند وجود دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.