بیگ بنگ: آیا ممکن است حیات در اتمسفر سیارۀ ناهید شناور باشد؟ اگرچه همسایه‌ی سیاره‌ایِ زمین دارای سطحی است که برای هر شکلی از حیاتِ شناخته شده بسیار خشن است، اما اتمسفر بالایی ناهید ممکن است برای میکروب‌های کوچک موجود در جو به اندازۀ کافی ملایم و مناسب باشند.

VenusClouds Akatzukiاین چشم‌انداز ناخوشایند بتازگی با اعلام کشف “فسفین” در سیارۀ ناهید روند غیرمنتظره‌ای به خود گرفت. فسفین(PH3) بعنوان نشانه‌ای زیستی شناخته می‌شود، زیرا به وجود آمدن ِ آن از فرآیندهای شیمیایی معمولی که تصور می‌شود در یک جهان سنگی مانند ناهید یا اطراف آن رخ دهد، بسیار دشوار است – اما می‌دانیم که “فسفین” در زمین توسط حیات میکروبی، ایجاد می‌شود.

این عکس برجسته‌ سیاره ناهید و ابرهای ضخیم‌اش را در دو باند نور فرابنفش نشان می‌دهد که توسط ماهوارۀ رباتیک ژاپنی آکاتسوکی ثبت شده است. این کاوشگر از سال 2015 به دور این سیاره در حال گردش است، تا آن را بهتر بشناسد. اگر با فضاپیماهای آینده کشف “فسفین” تأیید شود، ممکن است علاقه به جستجوی سایر نشانه‌های حیات شناور در اتمسفر ناهید را دوباره زنده کند. مدیر ناسا این اکتشاف فضایی را «مهمترین تحول» در جستجوی حیات در منظومه شمسی عنوان کرد و مدیر سازمان فضایی روسیه از ماموریت به این سیاره در اینده خبر داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. شاید برای ما خشن باشد.ولی برای گونه ای فَرا زمینی در همین شرایط خشن بسیار مناسب باشد

  2. سلام بر شما،
    تبریک، نخستین مترجمی هستید که بالاخره نام ناهید را درست به کار بردید، بقیه متاسفانه نام های عربی و انگلیسی بلغور می کنند. پیروز باشید