بیگ بنگ: کربن‌مونوکسید می‌تواند برای انسان‌ها کشنده باشد، اما محققان یک مطالعه جدید بیان می‌کند که می‌تواند به تحقیقات حیات فرازمینی کمک می‌کند.

leadبه گزارش بیگ بنگ، قرارگیری در معرض سطوح بالایی از کربن‌مونوکسید (یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه) می‌تواند آسیب جدی به بافت برساند و در نهایت منجر به مرگ شود. اما ادوارد شویترمن از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و همکارانش تصور کردند که این گاز می‌تواند به دانشمندانی که به دنبال حیات بیگانه هستند، هشدار دهد.

زمین باستانی دارای سطوح بالایی از کربن‌مونوکسید بود

در یک مطالعه که در مجله‌ اخترفیزیک منتشر شد، شویترمن و همکارانش از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی رخدادی که با تشکیل کربن‌مونوکسید در جو سیارات زنده می‌افتد استفاده کردند. آنها دو چیز را شناسایی کردند که امکانپذیر بودند. در یک سناریو، آنها نشانه‌هایی از گذشتۀ زمین را پیدا کردند.

امروزه، کربن‌مونوکسید نمی‌تواند در زمین ِ غنی از اکسیژن انباشته شود، زیرا گاز سریعأ با واکنش‌های شیمیایی در جو تخریب می‌شود. این امر همیشه مد نظر نبوده است. سه میلیارد سال پیش، جو ِ سیاره زمین تقریبأ خالی از اکسیژن بود، اما اقیانوس‌ها از قبل میزبان حیات میکروبی بوده‌اند. این مدل نشان داد که زمین باستانی شامل 100 قسمت در میلیون(ppm) کربن‌مونوکسید بود که خیلی بیشتر از مقدار گاز در جو امروزی است.

کربن‌مونوکسید در سیارات قابل‌سکونت

در سناریوی دوم، محققان فتوشیمیاییِ اطراف ستارگان کوتوله سرخ را بررسی کردند، مثل پروکسیما قنطورس، نزدیکترین همسایه‌ی ستاره‌ای منظومه شمسی. شویترمن و همکارانش دریافتند که اگر یک سیاره در اطراف این ستارگان قابل‌سکونت و غنی از اکسیژن بود، آنها باید مقادیر خیلی زیادی کربن‌مونوکسید را شامل می‌شدند.

LG proxima centauri flare featمحققان در مطالعه‌شان نوشتند: «فتوشیمیایی اطراف ستارگان کوتوله سرخ برای تشکیل کربن‌مونوکسید(CO) مطلوب است و غلظت‎‌های امکانپذیری برای سیارات غنی از اکسیژن قابل‌سکونت از چند صد ppm گرفته تا چند درصد را دارا میباشد.» سیارات زمین‌مانند در یک منطقۀ قابل‌سکونت از پروکسیما قنطورس و ستارگان مشابه گردش می‌کنند. این امر بدین معناست که می‌توانند آب مایع را شامل شوند که برای حیات الزامی است.

شویترمن گفت: «با توجه به بافت اخترفیزیکی مختلف این سیارات، نباید از یافتن بیوسفرهای میکروبی که سطوح بالایی از کربن‌مونوکسید را گسترش می‌دهند، تعجب کنیم. هر چند، این‌ها محل خوبی برای حیات انسان یا حیوان همانند حیات بر روی زمین نیستند.»

منبع: techtimes.com