بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت ناسا دو هفته پس از فرود موفق بر سطح مریخ، برای اولین‌بار به مدت نیم ساعت به صورت آزمایشی حرکت کرد.

photophotoاین مریخ‌نورد در یک آزمون کوتاه و موفق، ابتدا ۴ متر به جلو حرکت کرد و با یک چرخش ۱۵۰ درجه‌ای به چپ چرخید و ۲.۵ متر به عقب برگشت. در تصاویر زیر که در روز سیزدهم مریخی ثبت شده، تست یکی از چرخ‌های استقامت و رد چرخ‌ها روی خاک مریخ را می‌بینیم.

PIA ncamFLWheel pxPIAمحققان ناسا این آزمایش را بسیار موفق ارزیابی کردند و آن را «نقطه عطفی» در ماموریت مریخ‌نورد استقامت خواندند. این کاوشگر که در دهانه‌ی جیزرو که چهار میلیارد سال پیش یک دلتای رودخانه‌ای در آن جریان داشت، به جستجوی حیات باستانی و حیات میکروبی در سیاره سرخ می‌پردازد. این مریخ‌نورد در آینده‌ی نزدیک می‌تواند روزانه ۲۰۰ متر حرکت کند.

PIA NLF CPG NNCAM AJ stretched webpiaمریخ‌نورد استقامت در ۲۱ فوریه عکسی 360 درجه متشکل از ۱۴۲ تصویر جداگانه گرفت. این تصویر پانوراما با پنج هزار پارامتر دستور ایجاد شده است که در مجموع ۱۴۲ تصویر را به زمین ارسال کرده است.

“استقامت” بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده‌سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح سیاره سرخ آغاز کرده است.

Mars Perseverance NRF ECM NNCAM JMars Perseverance NRF ECM NNCAM J«استقامت» از هفت ابزار خود برای توصیف سطح دهانه «جیزرو» در نزدیکی خط استوای مریخ و جست و جوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ در شعاع ۴۵ کیلومتری سنگ‌های این دهانه که حدود چهار میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه و یک دلتای رودخانه‌ای بوده، استفاده خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , NASA , mars2020 , perseverance drives