بیگ بنگ: در مرکز کهکشان ما چه اتفاقی در حال وقوع است؟ با تلسکوپ‌های مرئی به سختی می‌توان به این سوال پاسخ داد، زیرا نور مرئی توسط غبار میان ستاره‌ای مسدود می‌شود. اگرچه در طیف رادیویی، مرکز کهکشانی قابل تصویربرداری است و مکان کاملاً فعال و جالبی است.

MwCenter MeerKATMunoz

این تصویر برجسته آخرین نما از مرکز کهکشان راه شیری است که آرایه تلسکوپی مرکات(MeerKat) با 64 دیش رادیویی در آفریقای جنوبی ثبت کرده است. این تصویر که چهار برابر قطر زاویه‌ای ماه کامل(2 درجه) را می‌پوشاند، بسیار وسیع، عمیق و حاوی جزئیات است. بسیاری از منابع شناخته شده با جزئیات واضحی نشان داده شده‌اند، از جمله بسیاری از منابع با پیشوند “کمان” Sgr، زیرا مرکز کهکشانی در جهت صورت فلکی کمان واقع شده است.

MwCenter MeerKATMunoz annotated

که در مرکز کهکشان ما واقع شده است، در اینجا در مرکز این تصویر منزلگاه سیاهچاله‌ی ابرجرم مرکزی کهکشان راه شیری یعنی کمان ای (Sgr A ) است. منابع دیگر در این تصویر به خوبی درک نشده‌اند، از جمله Arc که در سمت چپ Sgr A و رشته‌های متعدد دیگر قرار دارد. اهداف تلسکوپ مرکات عبارتند از جستجوی انتشار رادیویی از هیدروژن خنثیِ ساطع شده در دوران اولیه کیهان و فلش‌های رادیویی کوتاه اما دوردست.