بیگ بنگ: در این عکس خیره‌کننده از آسمان نیمکره جنوبی، به راحتی می‌توان “قطب جنوب آسمانی” را تشخیص داد. امتداد محور چرخش زمین در این ناحیه در واقع در مرکز تمام کمان‌هایی جای دارد که در نوردهی بلند، می‌توان رد ستارگان ِ آسمان نیمکره جنوبی زمین را نمایان کرد.

Kujal Jizni Pol pxدر این چشم‌انداز پرستاره که حدود 60 درجه از اعماق آسمان‌ جنوبی را پوشش می‌دهد، قطب جنوب آسمانی تقریبأ در مرکز عکس قرار دارد، اگرچه کهکشان‌های درخشان و گوهرهای آسمان جنوبی در کنار آن واقع شده‌اند. در بالای قاب ستاره‌ها و سحابی‌ها در امتداد صفحۀ کهکشان راه شیری قرار دارند. “گاما کروکیس”، یک ستارۀ غول‌پیکر مایل به زرد، به سمت صلیب جنوبی در نزدیکی مرکز در بالای تصویر قرار دارد، همچنین فضای تاریک “سحابی گونی زغال” در سمت چپ دیده می‌شود.

“اتا کارینا” و درخشش مایل به قرمز سحابی بزرگ کارینا در امتداد صفحۀ کهکشانی نزدیک لبه سمت راست می‌درخشند. در پایین، ابر ماژلانی بزرگ و کوچک، کهکشان‌های کوتوله و اقماری کهکشان راه شیری را می‌بینیم. اگر یک خط از “گاما کروکیس” تا ستارۀ آبی در پایین صلیب جنوبی، به نام “آلفا کروکیس”، ادامه دهید به قطب جنوب آسمانی می‌رسید، اما دقیقاً کجا؟ برای یافتنش به دنبال ستاره قطبی نیمکره جنوبی یعنی “سیگما اکتانتیس” بگردید. این ستاره شبیه ستاره قطبی در نیمکره شمالی(پولاریس) است و کمی بیش از یک درجه از قطب آسمان جنوبی فاصله دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.