بیگ بنگ: رگه‌های تیره و ابرهای رنگارنگ در این منظرۀ ستاره‌ای مشاهده می‌شوند. این نمای عمیق و گسترده در میدان‌های ستاره‌ای مرکز کهکشان راه شیری بیش از 30 ماه کامل را پوشش می‌دهد.

M Pipe APOD GabrielSantosSmall

در اوایل قرن بیستم اخترشناس “ادوارد بارنارد” ابرهای غباری ستاره‌ای مبهم که در سمت راست مشاهده می‌شوند را فهرست‌بندی کرد. این ابرها عبارتند از: B59، B72، B77 و B78، بخشی از مجموعه ابر مولکولی مار افسای که تنها 450 سال نوری با ما فاصله دارد. به چشم ما، شکل ترکیبی آنها نشان دهندۀ دسته و دهنۀ پیپ است، بنابراین نام معروف این سحابی تاریک، «سحابی پیپ» است. سه سحابی درخشان که در سمت چپ قرار دارند مهد کودک‌های ستاره‌ای هستند، آنها حدود 5000 سال نوری از زمین فاصله دارند و در صورت فلکی کمان واقع شده‌اند.

در قرن هجدهم، اخترشناس “شارل مسیه” دو مورد از آنها را در فهرست خوشه‌ها و سحابی‌های درخشان خود قرار داد. M8 که سحابی مرداب نیز نام دارد، بزرگترین عضو سه گانه است و M20 رنگارنگ درست در بالا دیده می‌شود. سومین منطقه شامل NGC 6559 در سمت چپ قرار دارد. گرد و غبار سحابی M20 نیز در سمت چپ تصویر دیده می‌شود که به عنوان سحابی “سکه تکه” شناخته می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.