پرتو ایکس غیرمنتظره از خوشۀ کهکشانی برساوش

1
190

بیگ بنگ: چرا خوشه کهکشانی برساوش در یک رنگ خاص از پرتو ایکس می درخشد؟ هیچکس مطمئن نیست، اما یک فرضیۀ رایج این است که این پرتوهای ایکس نشانه‌ای از شناسایی “ماده تاریک” هستند.

در مرکز این راز یک رنگ پرتو ایکس با انرژی ۳.۵ کیلوالکترون ولت(KeV) وجود دارد که به نظر فقط وقتی مناطق خارج از مرکز خوشه مشاهده می شوند به شدت می درخشد، درحالیکه ناحیه‌ای که وقتی مستقیمأ به ابرسیاهچاله پرجرم مرکزی نظاره می شود اثری از این میزان انرژی وجود ندارد. یک نظریۀ جنجالی پیشنهاد می دهد که ممکن است چیزی که قبلأ هرگز مشاهده نشده در اینجا وجود داشته باشد: ماده تاریک فلورسنت(FDM). ذرات این نوع مادۀ تاریک، می توانند ۳٫۵ کیلوالکترون ولت تابش ایکس را جذب کنند. پس از جذب، ممکن است “ماده تاریک فلورسنت” پرتوهای ایکس را از تمام خوشه ساطع کند و یک خط انتشار را تولید نماید. هرچند، وقتی در جلوی منطقۀ مرکزی اطراف سیاهچاله قرار گیرد، جذب “ماده تاریک فلورسنت” نمایان‌تر خواهد بود و یک خط جذب را ایجاد می کند. در این عکس ترکیبی از خوشۀ کهکشانی برساوش، پرتوهای نور مریی و رادیویی به رنگ سرخ، و پرتوهای ایکس که توسط رصدخانه‌ی فضایی چاندرا ناسا گردآوری شده به رنگ آبی، نشان داده شده است.

مطالبی از سرتاسر وب