چرخش ابر ماژلانی بزرگ

بیگ بنگ: این عکس تار نیست. در این عکس با جزئیات نشان داده شده که کهکشان ماهواره‌ای ابر ماژلانی بزرگ(LMC) در اطراف کهکشان راه شیری ما، چگونه در حال چرخش است.

چرخش ابرماژلانی بزرگ در ابتدا توسط تلسکوپ هابل شناسایی شد و در اینجا با داده‌های دقیقِ بدست آمده از ماهوارۀ گایا که به دور خورشید گردش می کند، نمایش داده شده است. گایا موقعیت‌های ستارگان را به حدی دقیق اندازه‌گیری می کند که می تواند حرکات جزئی ستارگان را نشان دهد، حرکاتی که قبلأ قابل تشخیص نبودند. این عکس برجسته رد میلیون‌ها ستارۀ کم نورِ ابرماژلانی بزرگ را با اغراق نشان می دهد. این عکس همچنین مرکز چرخش در جهت عقربه‌های ساعت را به تصویر می کشد: در نزدیکی بالای نوار مرکزی ابر ماژلانی بزرگ. این کهکشان کوتوله که در نیمکرۀ جنوبی زمین قابل مشاهده است یک کهکشان مارپیچی کوچک است که در اثر برخورد با کهکشان راه شیری و ابر ماژلانی کوچک(SMC) به این شکل به هم ریخته در آمده است.