بیگ بنگ: کهکشان مارپیچی ESO 137-001 در خوشۀ کهکشانی عظیم آبل 3627 قرار دارد و حدود 220 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. این کهکشان دوردست در این عکس کامپوزیت هابل/چاندرا در پیش زمینۀ ستارگان کهکشان راه شیری به سمت صورت فلکی مثلث جنوبی رویت می شود.

heicbهمانطور که این کهکشان مارپیچی با سرعت تقریبی 7 میلیون کیلومتر بر ساعت حرکت می کند، گاز و غبارش از بین می روند و فشار برخورد با محیط درون خوشه‌ای داغ و ظریف این کهکشان بر گرانش آن غلبه می کند. خوشه‌های ستاره‌ای درخشان که در داده‌های نور مرئی هابل مشخص هستند در رگه‌های آبی رنگ ماده تشکیل شده‌اند. داده‌های پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا میزان گازِ داغِ از بین رفته را به شکل دنباله‌هایی به رنگ آبی تیره و منتشر شده نشان می دهد که بیش از 400 هزار سال نوری در سمت راست پایین عکس وسعت دارند. از بین رفتن غبار و گاز باعث می شود تشکیل ستارۀ جدید برای این کهکشان دشوار باشد. یک کهکشان بیضوی زرد رنگ که فاقد گاز و غبار تشکیل دهنده ستاره است نیز درست در سمت راست ِ کهکشان ESO 137-001 قرار دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع:apod