بیگ بنگ: به طور اتفاقی برخورد دو کهکشان یک شکل حیرت‌آور را در مقیاس کیهانی به وجود آورده است که کهکشان “چرخ‌دنده” نامیده می شود. چرخ‌دنده بخشی از گروه کهکشان‌هایی است که حدود 500 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند و در صورت‌فلکی سنگتراش واقع شده است.

دو کهکشان کوچکتر در این گروه در سمت چپ قابل مشاهده هستند. لبۀ کهکشان چرخ‌دنده یک ساختار حلقه مانند وجود دارد که قطری به اندازه 150 هزار سال نوری داشته و از ستارگان تازه متولد شده و به شدت درخشان تشکیل شده است. وقتی کهکشان‌ها با هم برخورد می کنند از داخل یکدیگر عبور می کنند و ستارگان آنها با هم تماس برقرار می کنند. هنوز میدان‌های گرانشی کهکشان‌ها به طور جدی در اثر برخورد منحرف می شوند. در واقع، این شکل حلقه مانند در نتیجۀ اختلال گرانشی ناشی از یک کهکشان مزاحم کوچکتر که از میان کهکشانی بزرگتر عبور کرده، شکل گرفته است. این برخورد گاز و غبار بین ستاره‌ای را فشرده کرده و باعث ایجادِ یک موج شوک شده که ستاگان را از نقطۀ برخورد خارج کرده است، درست همانند یک موج کوچک در اطراف استخر. در این صورت، کهکشان بزرگ احتمالا یک کهکشان مارپیچی بوده  که در اثر برخورد به شکل یک چرخ در آمده است. اما … چه اتفاقی برای کهکشان کوچک مزاحم افتاد؟