بیگ بنگ: این کهکشان هزارۀ بدی را پشت سر گذاشته است. در واقع، 100 میلیون سال گذشته خیلی خوب نبوده و احتمالأ یک میلیارد سال آینده نیز کاملأ آشفته خواهد بود.

کهکشان NGC 4038 که در سمت راست پایین قابل مشاهده است قبلأ یک کهکشان مارپیچی عادی بوده و مشغول کار خودش بود تا زمانیکه کهکشان NGC 4039 در سمت چپ بالا، با آن برخورد کرد. این خرابکاریِ در حال تکامل که به آنتن معروف شده در اینجا دیده می شود. همانطور که گرانش هر کهکشان را بازسازی می کند، ابرهای گازی با یکدیگر برخورد کرده، گره‌های آبی روشن تشکیل می شوند، ستارگان پرجرم شکل می گیرند و منفجر می شوند و رشته‌های قهوه‌ای غبار پراکنده می شوند.

در نهایت این دو کهکشان بصورت یک کهکشان مارپیچی بزرگتر ادغام می شوند. چنین برخوردهایی عادی هستند و حتی کهکشان راه شیری ما در گذشته چندین برخورد را تجربه کرده و پیش‌بینی می شود که ظرف چند میلیارد سال آینده با کهکشان آندرومدای همسایه‌مان برخورد کند. فریم‌هایی که این عکس را تشکیل می دهند با تلسکوپ فضایی هابل توسط اخترشناسان حرفه‌ای گرفته شده‌اند تا برخوردهای کهکشانی را بهتر نمایش دهند. این فریم‌ها – و تصاویر دیگری از عمق فضا که توسط هابل گرفته شده – عمومی شده‌اند و افراد آماتور می توانند آنها را دانلود و پردازش کنند، مثل همین عکس ترکیبی حیرت‌آور که در اینجا مشاهده می کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه