انبساط سحابی حباب

بیگ بنگ: حباب در مقابل ابر. سحابی حبابی NGC 7635 توسط بادهای ستاره‌ای عظیم BD+602522 شکل گرفته که در سمت راست درون سحابی به رنگ آبی دیده می شود.

در نزدیکی این سحابی یک ابر مولکولی غول‌آسا وجود دارد که به رنگ سرخ دیده می شود. در این مکان از فضا یک نیروی غیر قابل مهار با یک شی غیرمتحرک به طرز جالبی مواجه می شود. این ابر می تواند عامل انبساط گاز حبابی باشد اما نمی تواند در برابر تابش داغ ستارۀ مرکزی حباب پایداری کند. این تابش مناطق متراکم ابر مولکولی را حرارت می دهد. سحابی حباب که در اینجا به تصویر کشیده شده تقریبا ۱۰ سال نوری وسعت دارد و بخشی از مجموعۀ بزرگتری از ستارگان و پوسته‌ها است. سحابی حباب که ۱۱ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد با یک تلسکوم کوچک نیز در صورت فلکی ملکه اتیوپی(کاسیوپیا) دیده می شود.