خرچنگ در ماورای فضا

بیگ بنگ: سحابی خرچنگ باعنوان M1 نیز شناخته می شود و اولین شیِ غیردنباله‌دار در فهرست معروف شارل مسیه می باشد. در واقع، سحابی خرچنگ اکنون جزو بقایای یک ابرنواختر است که خرده‌های انفجار مرگبار یک ستارۀ پرجرم را نشان می دهد.

این عکس رنگی و جالب داده‌های تلسکوپ‌های فضایی، چاندرا، هابل و اسپیتزر را با یکدیگر ترکیب کرده تا بقایای این انفجار کیهانی را در نور پرتو ایکس (آبی-سفید)، مرئی (بنفش) و نور فروسرخ (صورتی) بررسی نماید. یکی از نامتعارف‌ترین اجرامی که برای اخترشناسان مد نظر قرار دارد تپ اختر خرچنگ است که در واقع یک ستارۀ نوترونی می باشد و ۳۰ بار در ثانیه گردش می کند. این تپ اختر به شکل یک نقطۀ درخشان در نزدیکی مرکز عکس قابل مشاهده است.

همانند یک دیناموی کیهانی، این بقایای فروپاشی شده از هستۀ ستاره نیروی انتشار خرچنگ را در طیف الکترومغناطیسی تأمین می کند. سحابی خرچنگ که حدود ۱۲ سال نوری وسعت دارد در فاصلۀ ۶۵۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی گاو، واقع شده است. اسناد ثبت شده به وسیله چینی‌ها٬ ژاپنی‌ها و سرخ‌پوستان آمریکا حاکی از آن است که در سال ۱۰۵۴ یک ابرنواختر در کهکشان ما منفجر شده‌ است.