ستارگان پر سرعت و سیارات سرگردان در سحابی جبار

بیگ بنگ: با صورت فلکی جبار شروع می کنیم. در زیر ِ کمربند جبار یک ناحیۀ فازی به نام سحابی بزرگ جبار وجود دارد، در این سحابی یک خوشه ی ستاره ای درخشان به نام ذوزنقه وجود دارد که با چهار ستارۀ درخشان در نزدیکی مرکز این عکس نشان داده شده است.

ستارگانِ تازه متولد شده در این ذوزنقه و مناطق پیرامون نشان می دهند که سحابی جبار یکی از فعالترین نواحی برای تشکیل ستاره در کهکشان ما است. در سحابی جبار، انفجارات ابرنواختری و فعل و انفعالات نزدیک بین ستارگان، سیارات و ستارگان ِ سرگردانی را ایجاد کرده که با سرعت زیادی در فضا حرکت می کنند. برخی از این ستارگانِ پرسرعت با مقایسه ی تصاویر مختلف از این منطقه که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، شناسایی شده اند. در این تصویرِ زیبا که با نور مرئی و مادون قرمز گرفته شده، بسیاری از ستارگان به طور غیرطبیعی قرمز هستند زیرا در میان گرد و غبار دیده می شوند و این گرد و غبار بیشترِ نور آبی آنها را پراکنده می کند.