سحابی جاروی جادوگر

بیگ بنگ: هزاران سال پیش، یک نور جدید ناگهان در آسمان شب ظاهر شد و پس از چند هفته محو شد. امروز می دانیم که این نور متعلق به یک ابرنواختر یا ستارۀ در حال انفجار بود که سحابی پرده(بقایای ابرنواختر) نامیده می شود.

این نمای تلسکوپی دقیق در بخش غربی سحابی پرده در کاتالوگ با عنوان NGC 6960 ثبت شده اما به طور غیررسمی سحابی جاروی جادوگر نامیده می شود. در اثر انفجار عظیم، موج شوک بین ستاره‌ای طول ِ فضا را شخم زد و مادۀ میان ستاره‌ای را برانگیخت. رشته‌های درخشان این نمای کیهانی شبیه امواجی بلند هستند که بخوبی به گازهای هیدروژن (قرمز) و اکسیژن (سبز-آبی) اتمی تفکیک شده‌اند. بقایای کامل این ابرنواختر در فاصلۀ تقریبی ۱۴۰۰ سال نوری به سمت صورت فلکی ماکیان واقع شده است. این جاروی جادوگر در واقع تقریبأ ۳۵ سال نوری وسعت دارد. این ستارۀ درخشان در عکس در واقع ۵۲ Cygni نام دارد که با چشم غیرمسلح نیز از یک مکان تاریک قابل رویت است اما هیچ ربطی به بقایای ابرنواختر باستانی ندارد.